Wednesday, April 11, 2012




MASUD DARI AL QURAN DAN AL HADIS

         SURATAN AZALI

... demi sesungguhnya, Kami (Allah) teloah mengutuskan Rasul - rasul sebelum kamu (Muhammad s.a.w.), dan Kami (Allah) jadikan untuk mereka isteri - isteri (ada yang 90 isteri) dan zuriat - keturunan. Dan tidak ada tidak ada sebaranbg kuasa bagi seseorang Rasul untuk mendatang sesuatu mukjizat, melainkan dengan izin Allah. Tiap - tiap satu tempo ada waktunya baginya prkara dan hukum yang telah ditentukan oleh surat 'Azali'.
Allah menghapus (membinasakan) apa jua yang dikehendakiNya. Dan (ingatlah) pada sisiNya (Allah) ada 'ibu segala suratan'.
Sama ada Kami (Allah) memperlihatkan kamu (Muhammad s.,a.w.) sebahagian dari azab yang Kami (Allah) janjikan untuk mereka (yang ingkar dan menolak hukium - hukum Allah), atau Kami (
Allah) matikan sebelum melihatnya, maka tidaklah menjadi hal, kerana tanggungan kamu (MJuhammasd s.a.w.) hanyalah menyampaikan hukum - hukum yang Kami (Allah) turunkan kepda kamu; dan urusan Kami (Allah) menghitung dan membalas amalan mereka.
 - ar Ra'd:38,39,40.

                             UBAT

Rasul Allah, Muhammad s.a.w. memberitahu:

Sesungguhnya, Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan Ia adakan untuk (menyemnbuhkan)nya, orang yang mengeti (mereka yang mempunyai ilmu mengenai ubat - ubatan) tentu mengetahuinya, an orang yang jahil (ilmju ubat - ubatan), tidak mengetahuinya. *
- Perawi: Imam Ahmad.

*  Ada ubat menggunakan ayat - ayat Quran. Tetapi jangan
    menggunakan bomoh yang bergantung kepada syaitan.
    Perbuatan itu boleh menggugurkan iman seseorang yang
    beriman kepada Allah.
*  Ada ubat dari madu lebah, susu haiwan.
*Ada ubat dari kayu kayan, pokok - pokok, tumbuh - tumbuhan dan  
    lain.
* Berbagai jenis yang ada di muka bumi dan dalam lautan menjadi
   ubat. Tetapi kerana kita jahil tentang ubat - ubatan, kita jadi
    orang yang tidak mengetahu ' seseorang itu cintakan kita'.

No comments: