Friday, April 6, 2012




BERITA YANG TIDAK DISIARKAN MEDIA


TIDAK ADA ORANG UMNO BANTU TUNKU ABDUL RAHMAN

1 -Tengku Abdukl Rahman beritahu: "Oghang putih janji, kalau jadi Malaysia, saya dapat 10 peratus komisen dari semua harta benda perniagaan Inggeris dan lain di Kalimantan Utara - Brunei, Sarawak dan Sabah, tapi orang putih beghi 10,000 faund saja, sebelum saya begucap di Adelphi hotel, Singapugha. Lepas tua tak beghi lagi."
Setelah Malaysia dibentuk, Tunku tidak diberi mengikut  yang dijanjikan.

2 - Abdukl Aziz bin Ishak, Menteri Pertanian dimarah dan disingkir oleh Tunku Abdul Rahman kerana rakan separtinya yang mengejak keuntungan besar dan asut Tunku.
Abdul Aziz Ishak telah mengumumkan dan menjelajah selurun Semenanjung Tanah Melayu, untuk mengdakan syarikat kerjasama mengadakan kilang baja, tetapai rakannya tidak setuju, dia mahu sebuah syarikat gergasi tubuhkan kilang baja.
Untuk memuakan nafsu orang politiknya, dia asut Tunku dengan memburuk - burukan menteri pertanian tersebut.

3 - Setelah Tuniku Abdul Rahman meninggalkan jawatan Perdana Menteri Malaysia, belia tinggal di kediamannya milik kerajaan, di Bukit Tunku, Kuala Lumpur, lebih dari empat bulan. Ketua Setiausaha Negara pada masa, dengan arahan Perdana Menteri, menyuruh Tunku pindah dari kediaman tersebut.
Tunku tidak ada rumah sendiri, Allahyarham minta sewa, tetapi KSUN menolak dan menawarkan untukn menjual kediaman itu kepada Tunku dengan harga $250,000.9(Malaysia) Tetapi Tunku Tidak ada duit. Katanya kepada Dato' Abdul Aziz Ahmad, Pustaka Antara dan saya: "Saya mana nak adsa duit, anak ghaja papa, Oghang putih tak bayak duit daaghi projek Malaysia tu."
Walaupun Dato' Abdul Aziz dengan beberapa orang rapat dengan Tunku berusaha mendapatkan wang dari bebera orang kaya UMNO untuk membeli kediaman Tunku itu dari Kerajaan Malaysia untuk dihadiahkan kepada Tunku. Tidak ada seorang pun yang sanggup, kerana Tunku telah menjadi batang bauruk dan tidak ada kuasa.
Akhirnya seorang taukeh Cina yang rapat denganTunku, telah membayar harga rumah untuk Tunku Abdul Rahman itu.
Pada malam Tunku meninggal dunia, entah siapa, memakukan papan besar pada sebatang pokok depan kediam Tunku. Pada papan itu ada tulisan 'RUMAH INI UNTUK DIJUAL".
Pada malam itu juga, dalam hujan renyai - renyai, seorang kontrektor Melayu, Haji Faizal, orang Butterworth, tinggala di Kuala Lumpur, telah memanjat pokok itu dan membuang papan iklan menghina Tunku Abdul Rahman itu.

No comments: