Saturday, April 14, 2012





BERITA DALAM .SINAR HARIAN', PADA HARI INI.


DI MUAR. BAYI DIBUANG DI MASJID

Mungkin, perempuan ibu kepada bayi itu berhajat hendak melakukan sedekah kepda masjid, tetapi wangnya tidak ada atau tidak cukup, atau dikebas oleh temab lelainya, maka, ada tak ada pada nya, hanyaalah bayinya yang baru dilahirkan. "Tak payah potong tali pusatlah, biar orang masjid yang kerjakan," agak saya, demikian katanya.
Sesunguhnya negara kita sebuah negara maju. Negeri Johor juga sebuah negeri yang maju. antara yang maju, ialah gadis melahirkan anak tidak ketahui siapa rakan konsinuya.
Cerit aini, saya teringat akan kisan seorang bapa anak tiga, dalam daerah Kuala Kangsa, pada tahun 1960 an, telah medapat bayi dibuang ibunya, di bawah rumahnya, pada satu tengah malam,.
Setelah selesai melaporkan kepada polis dan dengan persetujuan pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat, bayi lelaki itu diambil sebagai anak angkatnya.
Lebih 20 tahun kemudian. Tiga anak kandun lelaki itu, seorang penoreh getah, seorang polis dan seorang mansur sebuah ladang getah. Anak angkatnya berjaya melanjujtkan pelajaran ke universiti dan kemudia menjadi pegawai tinggi kerajaan. 

No comments: