Sunday, April 22, 2012



Dari buku.

BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ADA

”Ghaja lain bolehle ampun..., tapi aku tak, hee, tak sior ngampun dosa oghang weh ..., dosa aku sendighi pun tak tertanggung ..., Aku ni, macam kate hikmat oghang Melayu, bior mati anak jangan mati adat (undang - undang)[1], Allah aje yang mengetahui ...,” titah Sultan Idris Shah.
Pada satu malam dalam bulan Puasa, telah berlaku satu kejadian  menggemparkan penduduk-penduduk di sekitar Bukit Chandan, kerana seorang remaja anak jirannya yang masih menuntut di sekolah menengah, terkena peluru dari senapang adik kepada Sultan Idris, Raja Ahmad Saifuddin bin al marhumSultan Alang Iskandar . Nama timang - timangannya, ialah Engku Tam.
 Perkara itu telah menjadi perkara atau kes polis. Sultan Idris Shah, adalah seorang raja pemerintah yang tegas dan berpegang kepada falsafah dan adat Melayu, iaitu, ’biar mati anak jangan mati adat’. Baginda tidak mahu campur dalam perkara itu, seperti menggunakankan kuasa Baginda membatalkan perkara tersebut. Adinda Baginda sendiri telah melakukan kesalahan, maka dia mesti dibicarakan dan terpulang mahkamah menentukan hukumannya. Berikut ini adalah tulisanku untuk sebuah surat khabar Melayu:
                ”Aku tak campur, cederakan orang, ...bunuh orang, aku tak boleh ampun, kerja Allah Taala...,” titah Sultan Idris Shah kepada adindanya, Raja Ahmad Saifuddin atau Engku Tam.
   ”Ghaja lain boleh ampun, tapi aku tak, ...hee, tak sior ngamun dosa oghang weh, dosa aku sendighi pun tak tertanggung ...., Allah aje yang tau ... Aku ni, macam kate hikmat oghang Melayu, bior mati anak jangan mati adat (undang - undang)[2], Allah aje yang mengetahui ...,” titah Sultan Idris Shah.

   Sultan telah bertitah kepada adindanya pada hari yang kedua setelah polis menjalankan penyiasatan ke atas Engku Tam kerana sabit dengan satu kejadian dia telah menembak seorang penuntut yang menjadi jirannya.
   Kejadian itu telah berlaku dalam  bulan puasa dalam tahun 1970-an, iaitu pada satu malam yang hampir dengan malam tujuh likur, penuntut itu bersama rakan-rakannya sedang bermain mercun dan panjut di halaman rumah mereka di Bukit Chandan, Kuala Kangsar.
    Pada Malam itu Engku Tam sedang mengalami kerunsingan..... Dia telah mempunyai isteri pertama dari keturunan raja juga dan mempunyai beberapa orang anak.
    Setelah polis menjalankan penyiasatan,Engku Tam telah pergi ke Istana Iskandariyah untuk mengadap kekandanya, Sultan Idris Shah dan dia telah memohon kekandanya memberi pengampunan diraja sekiranya pada hari perbicaraan dalam Mahkamah Tengah dia didapati bersalah.
     Memang telah menjadi kelaziman kepada Sultan-Sultan di Tanah Melayu memberi pengampunan kepada saudara mara dan keluarga mereka kalau mahkamah mendapati mereka bersalah melakukan sesuatu perbuatan jenayah.
     Sultan Johor, Sultan Ismail pernah mengampunkan anaknya. Hakim yang membicarakan kes itu ialaha Hakim Raja Azlan Shah (kini Yang Dipertuan Agong) dan pendakwaan dijalankan oleh Pendakwa Raya Tan Sri Salleh Abas (sekarang Tun).
 Sultan Idris tetap tidak mahu mengampun adiknya jika didapati bersalah.
 Pada masa itu Raja Arif Shah menjadi majistret Mahkamah Rendah Kuala Kangsar.
               Kerana perbicaraan atas Raja Tam akan diadakan di Mahkamah Tengah, maka Mahkamah Rendah Kuala Kangsar akan bertukar (sementara) menjadi Mahkamah Tengah dan Presidennya seorang Cina dari Pulau Pinang.
 Kira-kira seminggu sebelum perbicaraan dijalankan, Kadi Mahkamah Syariyah Kuala Kangsar, Allahyarham Haji Zakaria bin Mat Dohor[3] menjemput saya datang ke pejabatnya kerana menurutnya ada perkara mustahak nak dibincangkan.
 Allahyarham Haji Zakaria, setelah bersara dari jawatan kadi, dia telah bertanding sebagai calon PAS dalam kawasan Dewan Undangan Negeri- Belanja - , Parit, Perak.
  Saya telah tiba di pejabatnya dan saya mendapati Allahyarham Raja (Dato’) Hanif Shah bapa saudara Sultan Idris, Raja Arif Shah majistret (bapa mertua Sultan Idris) dan Allahyarham Ustaz Najmuddin bin  Haji Ahmad (Guru Pelawat agama sekolah-sekolah Kebangsaan daerah Kuala Kangsar).
 Sebaik-baik sahaja saya memberi salam dan mengambil tempat duduk di sisi Raja (Dato’) Hanif Shah, Haji Zakaria berkata, ” Ha, dia ni boleh beri fikiran.”
 Saya telah merenung wajahnya dan wajah-wajah di kiri kanan saya. Mereka merenung kepada saya.
  ”...apa, apa hal ni?” Saya bertanya.
   ”Begini...,”Raja Arif Shah bersuara.
   “...Tuanku titah kami cari jalan, macam mana nak buat,...ialah Tengku Tam yang nak bicara seminggu lagi,” katanya lagi.
   “Dia tu akan dituduh tembak orang, …mike bukan tak tau, kan mike yang tulis beritanya…?” celah
  Raja (Dato’) Hanif Shah.
  ” Macam mana, bicaralah..., kalau didapati bersalah Sultan  boleh ampun,” saya berkata dengan merendah kan suara.
  ”Itu benor, tapi Tuanku tak mau ampun...,Baginda titah, kalau Baginda ampun, dosa adindanya kepada Allah dan orang itu tak lepas juga,” kata Raja Arif Shah.
  ”Ia, itu betul, Engku,”saya membetulkan cakap majistret tua itu.
   Saya melihat Raja (Dato’) Hanif Shah menggaru-garukan kepalanya dan Haji Zakaria menggelisah.
   “Ini Sultan titah, Mokhtar...,”kata Raja (Dato’) Hanif Shah.
    ”Begini, kita sembahkan kepada Baginda, biar perbicaraan  tu dijalankan ikut Mahkamah Islam, ...kalau diyat, bayar sajalah...”kata saya.
    ”Ia, ia, ...jalan tu sangat baik, “kata Haji Zakaria.
    Raja Arif Shah Mengangguk. Raja (Dato’) Hanif Shah mengangguk dan merenung saya.
    “Tapi bolehkah mahkamah sekarang ni dijadikan Mahkamah Islam buat sementara?” saya bertanya kepada Raja Arif  Shah.
   “...itu, saya agak boleh, kita boleh berunding dengan Tuan Presiden, ...kalau Sultan mau, tentu boleh kerana Baginda Ketua Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu negeri ini,” kata Raja Arif Shah.
  Pendapat saya itu telah diterima sebagai pendapat yang hak untuk menentukan kehendak Sultan Idris Shah.   
  Pada esokny, kami telah mengadap Sultan Idris Shah.
  Setelah Baginda mendengar pendapat kami itu,               
  Baginda setuju kes adindanya itu dibicarakan mengikut Islam dalam Mahkamah yang tidak bercorak Islam.
Apabila perbicaraan berjalankan, Haji Zakaria telah menjadi penasihat hukum Islam – qisas dan diyat -, kepada  Presiden Mahkamah Tengah, Ah Man Saw, manakala aku  berada dalam kamar hakim untun membantu Haji Zakaria.
Perbicaraan itu berakhir dengan mahkamah mendapati Engku Tam  tidak sengaja atau tertembak pemuda itu, maka dia telah dijatuhkan hukuman mengikut hukum Islam yang berdasarkan hukum dalam Quran, iaitu Engku Tam dikenakan membayar diyat. Pertimbangan yang telah dilakukan oleh Presiden dengan nasihat Kadi Haji Zakariah, Engku Tam dihukum dengan hukum diyatkan, iaitu dengan membayar tiga ekor unta atau sembilan ekor lembu atau wang tunai sebanyak nilai sembilan ekor lembu itu kepda mangsa.
Presiden Mahkamah yang bragama lain dari agama Islam itu, telah memberitahu Engku Tam dalam mahkamah, bahawa dia telah menjatuhkan hukuman ke atas Engku Tam mengikut agama Islam dan berdasarkan undang - undang hudud dalam kitab suci, alQuran, maka, Engku Tam mesti patuh dan tunai akan hukuman itu, kalau tidak, Allah akan membalasnya.
Engku Tam mengaku akan mematuhi undang - undang tersebut dan akan membayar diyat secepat mungkin.
                  ” ... itu ’daknya, kena bayar diyat ..., ikut undang - undang Islam ni baik, manusia yang kena perbuatan kita, puas hati..., dosa lepas,” titah Sultan Idrius Shah kepada saya.
                 ” Tuanku, inilah pertam akali perbicaraan cara Islam dijalankan di negeri kita ni, Tuanku,” kata saya kepada Sultan Idris Shah.
                ” ...bebenor ...,tetapi sebelum penjajah Inggeris dulu memang ada ..., Negeghi Perak pakai undang - undang  99, ada hukum hudud ada hukum mal , ” titah Sultan Idris Shah.
                 Baginda berpendapat, sesuatu kesalahan yang berhubungan dengan manusia, seperti bunuh, mencederakan, merosakkan harta orang tidak boleh diampun oleh Sultan begitu sahaja, keran amacam mana ampun sekalipun, disa tetap tidak lepas.  
                Sultan Idris telah menolong adindanya, Engku Tam, iaitu dengan wang Baginda sendiri untuk membayar diyat .

(Cabutan dari buku Sultan Perak, ’Sultan Idris Shah dan saya’, yang akan terbit.)

[1]   Pada masa Persekutuan Tanah Melayu beloum mencapai kemerdekaan, Negeri Perak  telah guna - 
       paka Undang - Undang 99. Undang - undang  itu adat dan adat  itu undang - undang.
[2]   Pada masa Persekutuan Tanah Melayu beloum mencapai kemerdekaan, Negeri Perak  telah guna - 
       pakaiUndang - Undang 99. Undang - undang  itu adat dan adat  itu undang - undang.
[3]   Allahyarham Haji Zakaria, setelah bersara dari jawatan kadi, dia telah bertanding sebagai calon PAS 
      dalam kawasan Dewan Undangan Negeri- Belanja - , Parit, Perak.

No comments: