Wednesday, April 11, 2012




BUKIT CHANDAN SEPI

Pada lewat tenghari senalam, 10.4.2012, saya telah berkunjung ke Bukit Chandan, hajat saya, hendak mengambikl gambar - gambar di muzium Diraja, di Istana Kenangan. Saya tiba ke kawasan istana Kenangan, sepi, keadaannya lseperti tidak berjaga. Seorang yang ada di situ, Istana tersebut telah tidak pakai lagi, tiang dan alat prkaksanya di makan anai - anai, kerana kontrektor dulu, tidak gantikan tiangnya dengan kaayu cengal, tetapi diganti dengan kayu , "entah apa," kata orang di situ.
Menurutnya, semua gambar - gambar dana bahan - bahan sejarah telah dihantar ke Ipoh.
Sekarang Istana Kenangan di bawah Kementerian Peneranga, kebudayaan dan kesenian. Tetapi, entah bilah Istana bersejarah itu akan diperbaiki.
Sekitar keawan Bukit Chandan hingga ke lembah (rumnah kediaman Raja Perempuan Kalsom), berkeadaan sepi, tidak seperti pada tahun 1960 - an - 1982. Sepi macam kampung halaman kematian semua penduduk, Mungkin kerana Sultan Perak sekarang tidak tinggal di Bukit Chandan, tinggal di Ipoh.
Kini, saya akuilah, bukit Chandan tidak lagi menjadi sebuah kawasan Kota Sultan, seperti yang diistiharkan oleh Almarhum Sultan Alang Iskandar. Telah kembali menjadi sebuah kampung Melayu, seperti pada zaman Melaka diperintah oleh Sultan terakhir dan para pahlannya, Hang tuah, Hang Jebat, Hang lekeu dan Hang Lekir.

Saya Bukit Chandan jadi sepi, 
Laksana kawan dilanda merapi, 
Entah ada pendudknya gembira, 
entah ada yang memendam hati,
Adakan organiwsasi pulihnya kembali?

No comments: