Saturday, April 14, 2012


 
BERITA DALAM 'SINAR HARIAN', PADA HARI INI



ORANG KETERLALUAN BERPOLITIK TIDAK BIJAKSANA

Seorang anggota parti Ikhwanul Muslimin, Masir, Allahyarham Tan Sri Taqiyuddin Qanddil - guru saya - , telah berkata kepda saya"Orang berpolitik tidak boleh keterlaluan, ikut perasaan, dikuasai kemarahan dankebencian dan stres, kerana orang begini hilang kebijaksanaannya."

Saya teringan akan kata - akata itu setelah membaca berita dalam Sinar Harian mengenai,orang bijak sana dan politkus, Dato' Hassan Ali, yang mengeluarkan perkataan dengan penuh sentimen seperti beriktu:

'Pengerusi Jalur Tiga (Jati), Datuk Dr Hasan Mohamed Ali meneruskan program jelajahnya ke utara Semenanjung sambil menggesa pengundi Kedah tidak memberi sebarang undi kepada Pakatan Rakyat (PR) – yang dianggotai DAP, PKR dan Pas – pada Pilihan Raya Umum kr-13 (PRU13) atas alasan tidak boleh bergantung harapan pada perikatan itu.

Hasan berkatam tiada apa yang boleh diharapkan daripada DAP dalam memperjuang dan memartabatkan agama Islam dan Melayu dan mendaulatkan institusi raja.' - Sinar Harian

Perbuatan dan perkataan menyeru orang ramai rakyat sesebuah negara demokrasi supaya tidak mengudai calon dri parti pembangkang, ada menampak yang melakujkan itu kurang bijaksana atau hilang fikiran yang dapat brtimbang rasa.
Parti - parti pembangkan adalah di bawah keizinan Pendaftraran Pertubuhan di negara ini dan pendaftar itu di bawah Perlembagaan Malaysia. Jika menyeru agar orang supaya jangan mengundi calon pembangkang, lebih baik, seru SPR agar tidak adakan pilihan raya. Hassan Ali terus jdi wakil rakyat dan parti - parti lain gterus berkeadaan sekarang.
Saya berharap Hassan Ali, bila hendak bercakap, fikir masak - masak atau seperti falsafah orang Melayu, cakap siang lihat , lihat, cakap malam dengar, dengar. Orang masih menghormati beliau, tetapi kalau belkiau mengeluarkan perkataan macam orang tidak bijak, bagai mana orang dapat menghormati beliau pada masa akan datang.
Berjuanglah dngan ikhlas, tetap ingatlah akan tegahan Allah dan RsulNya, Muhammad s.a.w., bahawa mentutuk, mencerca dan mencaci oarang lain adalah salah dan berdoa.

No comments: