Sunday, April 8, 2012



BERITA DALAM 'SINAR HARIAN', PADA HARI INI


ISA SAMAD DAN FELDA


'Syarikat dari luar tidak mungkin menguasai Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) pada bila-bila masa sekalipun memandangkan peratus saham yang ditawarkan kepada mereka sangat kecil, kata Pengerusi Felda Tan Sri Isa Abdul Samad.'

Percakapan Isa Samad ini ada percakapan orang ' pengerusi' bukan ' pengerusi eksekutif'. Belia ibarat keptan kapal di lautn yang disewa atau diupah untuk menjalankan pelayaran di tengah laut. Kalau kapar rosak, karam dan apa - apaan berlaku, di berlepas tangan. Jika berlaku felda dari saham yang kecil yang diterima oleh syarikat luar, Isa Samad tentulah berlepasa tangan.
Apabila ssebuah syarikat dibolehkan menjual saham, maka, dengan sendirinya syarikat itu boleh dikuasa oleh orang luar.
Contoh yang besar, Singapura diajak masuk ke dalam gagasan Malaysia. Puolau kecil itu masuk ke dalam gagasan dan dia merdeka kerana berada dalam Malaysia. Akhirnya Singapura telepas daro orang Melayu atau Malaysia, walaupun ada beberapa prkara di dalamnya masih Melayu.
Orang - orang Felda, poeneroka yang ada, anak - anak dan cucu - cucu mereka yang menajdi wris, kena hati - hati menerima kata - kata Isa Samad, jangan terjadi seperti 'Menanti guruh di langit tempayan ditadahkan, hujan tak jadi, sendiri yang hampa.' atau 'mendengar cakap helang makan buah belolok, dengar cakaop orang terjun masuk lubuk'.
Saya tahu, sebilanga peserta Gelda di Bukit Open, Kota Tinggi, telah keluar dari oentadbiran Felda dan menjalankan perusahaan sendiri, maka, mreka lebih berunutung dari beradadalam pentadbiran Felda.
Saya ulangi lagi, Isa Samad ada kapten kapal, Felda kapal; kalau apa - apaan yang berloaku kepada kapal, kapten berlepas tangan.
Walaupun firman Allah ini tidak ada kena mengena dengan Felda dan Isa Samad, tetapi elkok jadi contgoh bagi para peneroka felda yang ada, anak - anak dan cucu - cucuk mereka yang menajdi pewaris, iaitu: 'Perupamaan syaitan, pada ketika ia berkata kepada manusia: " Belaku kufurlah engkau (tidak beriman kepada Allah)". Setelah orang itu menjadi kufur, syaitan berkata keoadanya:Sesungguhnya aku adalah berlepas (dont'no), kerana sebenanya aku takut kepada Allah, Tuhan yang menguasai seluruh alam." 
- Al Hasyr:16

No comments: