Tuesday, April 3, 2012





BERITA YANG TIDAK DISIARKAN MEDIA

1 - Sebaik - baik Tunku Abdul Rahman menerima jawatan Presiden UMNO pada tahun 1951 (Dato' meninggalkan UMNO), setelah mesyuarat agong UMNO di Kuala Lumpur, Tunku telah balik ke Alor Setar. Tiba di istana, Tunku dan isterinya telah dihalau keluar dari Istana. Pada malam itu juga Tuniku dan isterinya dan driver keretanya, Syed Ahmad, berakangkat ke sebuah rumah, di Telaga Air, Kepala Batas.
Patahun 1954, tatkala saya bertanya Tunku mengenai peristiwa sedih itu, Tunkiu menjawab " ... nak buat macam mana, saya anak ghaja papa."
2 - Pada tahun 1953 - 54, Pemuda UMNO Malaya yang dipimpin oleh Sardon Zubir dan Haji Ahmad Badawi menentang rancangan Tunku Abdul Rahman dan Dato Abdul Raza kerjasama UMNO dengan MCA memuntu merdeka Tanah Melayu dan kongsu kuasa bersama. Dalam perhimpunan Pemuda UMNO di padang Kelab Butterworth (di sini juga PAS ditubuhkan pada 1951), Sardon mengunas pedang hadiah dan katanya dengan bersembur air liur: "Kalau perjauangan UMNO campur dengan langsat masak dan manggis masak, pemuda UMNO tentang ..., laut Pulau Pinang akan jadi darah."
Tunggu esok.

No comments: