Monday, April 23, 2012




Berita dalam 'Sinar Harian', pada hari ini.



JIKA FATWA BOLEH DIBAWA KE MAHKAMAH 

Seorang kerabat diraja Kedah, Tunku Monsor Tunku Kassim berhubung pindaan Enakmen Mufti dan Fatwa (Kedah Darul Aman) minggu lalu.
Beliau berkata, tindakan Kerajaan Negeri itu, yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri sebenarnya telah menghina, merendah dan mencabar kedaulatan dan kewibawaan kuasa sultan dan raja sebagai Ketua Agama Islam negeri.
Pindaan ke atas enakmen itu memberi kuasa penuh kepada mufti dan jawatankuasa fatwa.
-----------------------
Dalam sejarah Negeri Kedah yang tidak bertuolis, hanya diketahaui oleh mereka yang mengkaji sejarah, bahawa pada zaman sebelum Tanah Melayu merdeka dan hingga sepanjang masa TunkuAbdul Rahman mengetuai Kerajan Malaysia, para kerabat di raja Kedah, tidak menghiraukan fatwa mufti. Perkara ini diakui sendiri oleh Tunku Abdul Rahman Putraja.
"Depa tak fatwa mufti, depa minum arak ..., macam - macam lagi,"kata Tunku Abduol Rahman Putraq kepada saya.
Tunku Manson Tunku Kassim menganggap pindaan anekmen mufti dan fatwa oleh Dewan Undangan Negeri Kedah 'sebagaimenghina, merendah dan mencabar kedaulatan dan kewibawaan kuasa sultan dan raja sebagai Ketua Agama Islam negeri', sebagai tuduhan yang tidak diterima akal orang yang faham pengetahuan Islam, dan tidak nampak mencabar kedaulatan dan kewibawaan Sultan Kedah, tetapi memberi kekuatan kepda baginda sebagai ketua agama Islam negeri.
Kalau fatwa mufti boleh dbawa di mahkamah, boleh dipertikai dan boleh dicabar, maka, bermakna perkara itu menghina  sultan sebagai ketua agama Islam.
Saya tidak yakin orang ini faham akan tujuan kerajaan Kedah, tetapi yang ada, seperti beliau terpengaruh dengan sesuatu pendapat lain.
Lebih bahaya, jikan fatwa mufti boleh dikemukan dalam mahkamah dan akan wujud faktor mehinga   Uloul Al bab dalam Islam dan menghina kuasa Sultan Kedan sebagai ketua agama Islam di negeri baginda.

No comments: