Wednesday, April 4, 2012




BERITA YANG TIDAK DISIARKAN MEDIA

                SURAT MAHATHIR KEPADA TUNKU

Dr Mahathir Mohamad telah menulis surat kepada Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri dan Yang Dipertua UMNO.Dalam surat itu Mahathir telah mengemujkakan fikirannya dankritikan ikhlas mengenai Tuniku lembut telinga dengan para pemimpin Cina.
Mahathir tidak hantara surat itu dengan tangannya, beliau mengirimnya melalui pos. Surat itu tiba di pejabat Tuniku dan di buka oleh SU Politik Tunku (orang Cina). dia tidak serahkan surat itu kepada Tunku, tetapi diberi kepada beberapa orang UMNO yang raa tidak pus hati dengan Tunku. Surat itu disalainkan di pejabat Dato' Aziz Ahmad (Pustaka Antara Kuala Lumpur) dan disebarkan sebagai surat terbang atau surat layang.
Mahathir kena pecat.

                      SULTAN PERAK TOLAK GHAZALI JAWI

Sultan Perak, Sultan Idris Shah telah menolak Tan Sri Ghazali Jawi memegang jawatan Menteri Besar Perak, kali yang kedua.Kerana pemimpin UMNO, Tun Razak tidak mengindahkan 'tidak setuju diraja' Sultan, maka, Sultan benazar tgidak cukur janggut dan jambanya, di Pulau Pangkor, selagi Ghazali Jawi tidak meninggalkan jawatan MB Perak.
Sultan menolak Ghazali Jawi, kerana pada masa Allahyarham memegang MB Perak pertama (1957 ...) telah ditangkap polis anti rasuah kerana dituduh melakukan rasuah. Kebanyakan ahli UMNO Negeri Perak mahu Ghazali Jawi dibicarakan; sama ada bersala atau tidak. Tetapi Tunku memaklumkan, dia telah berunding dengan Polis, kes Ghazalai Jawi itu dibekutkankan dan Ghazali Jawi dihantar menjadi duta negara ini ke Arab Bersatu, Masir.
Sultan tidak mahu individu yang dituduh rasuah tidak dibicarakan memegang jawatan MB Perak.

                     MENTERI BESAR JOHOR

Dato' Haji Hassan Yunus, sebelum menuntut di Universiti al Azhar, dia adalah pelajar tingkatan tinggi di Maahad Ehya, Gunung Semanggul dan angota Parti Hizbul Muslimin. Allahyarham masuk UMNO setelah kembali dari Masir dan berjuang dalam UMNO Johor. Yang Dioertua UMNO, Tunku Abdul Rahman melantik Alahyarham memegang jawatan MB Johor.
Kebanyakan orang - orang kuat UMNO Johor tidak sukakan pemimpin berpengetahuan tinggi Islam, dan mereka takut, MB itu mempenaruh orang ramai di Johor menyokong PAS, maka, Allahyarham difitnah melakujkan rasuah dan salah guna kuasa oleh rakan - rakannya sendiri.

No comments: