Tuesday, December 9, 2008

SURAT TERBUKA


KEPADA BARACK HUSSEIN OBAMA


Yang dimuliakan,
Bakal Presiden Amerika Syarikat,
Barack Hussein Obama,
Chicago,
Amerika Syarikat.

Saudara,

Sesungguhnya saya dan semua umat manusia yang berTuhan dan beriman kepada - Nya, telah bersyukur kepada Tuhan kerana dengan kehendak dan kuasa-Nya saudara terlonjak ke langit zaman menjadi pemimpin Negara Republik Kapitalis Amereka Syarikat pada pungutan suara seluruh negara saudara baru – baru ini.
Pada bulan awal tahun hadapan, saudara akan memegang amanah besar dari Tuhan dan untuk menusia rakyat Amerika Syarikat, iaitu Presiden Amereka Syarikat, negara yang dihormati oleh sejumlah besar umat manusia di seluruh dunia.
Kemenangan saudara, telah mengingatkan kembali ingatan saya akan pada usia saudara masih kanak – kanak, saudara telah belajar Islam dari bapa seorang Islam – belajar di Sekolah Dasar Katholik Fransiskus Strada Asis dan Sekolah Dasar Negeri Menteng 01, Jalan Besuki, Jakarta Pusat, Indonesia.
Ada rakan yang memberitahu saya, kerana bapa saudara seorang Muslim, maka saudare telah belejar agama Islam, di Sekolah Rendah Agama Islam, di sana.
Kini saudara bakal Presiden Amereka syarikat untuk mengisi kekosongan kerusi yang ditinggalkan oleh George W. Bush yang tangannya berlomoran darah umat manusia Afghanistan dan Iraq.
Apabila saudara telah menjadi Presiden Amerika syarikat, saudara tidak akan melupakan ‘keadilan’ yang dilaksanakan oleh Nabi Daud ke atas rakyat dan penduduk di negerinya. Tidak melupakan, betapa akhlak atau moral dan iman Nabi Isa kepada Tuhan. Dan saudara tidak akan mengenepikan betapa Nabi Muhammad yang pemerintahannya berdasarkan Quran, telah menyeru umat Islam agar berbaik- baik dan bersilatur rahim dengan semua umat manusia seluruh dunia ini.
Asas dari Quran: Ditimpa kehinaan di mana – mana mereka berada melainkan mereka yang berpegang kepada hubungan dengan Tuhan dan mempunyai hubungan baik sesama umat manusia.
Saya dan umat manusia seluruh dunia berharap dengan kebangkitan saudara – seorang lelaki keturunan umat manusia Kenya – menjadi Presdien Amerika Syarikat pada Januari nanti akan terhapuslah amalan –pemrintah negara saudara daripada menjadikan darah umat manusia di negara ‘tasik darah’ akibat daripada tentera – tentera kulit putih dan kulit hitam negara saudara membunuh mereka.
Pembunuhan yang di luar perikemanusiaan dengan alasan negara saudara sebuah negara kapitalis dan demokrasi menentang atau menghancurkana komunis dan komunisme dan pengganas yang terdiri dari orang Islam, tetapi yang nampak kepada umat manusia, alasan itu kerana nafsu penjajah dan ingin menguasai negara orang lain oleh para pemimpin negara saudara yang lalu, dan sekali gus memusnahkan umat Islam dan termasuk agama Islam.
Para pemimpin negara saudara telah mencatatkan sejarah hitam dengan darah manusia di negara - negara di seluruh dunia, seperti:
1 – Pada 6 Ogos 1945, armada perang negara saudara telah
menggugurkan bom atom, atas bandar Hirosyima, Jepun
dan membunuh dan mencederakan kira-kira 130,000
orang Jepun.
2 - Pada 9 Ogos 1945 kali kedua bom atom digugurukan atas
Bandar Nagasaki, Jepun dan memnbunuh dan mencedera
Parah kira – kira 75,000.
2 - Peperangan Vitnam Selatan – Amerika syarikat
memerangi rakyat Vietnam Selatang dengan alasan
menentang dan menghapus sosialisme dan
komunisme, kira-kira 400,000 orang Vietnam,
Selatan terbunuh.
Presiden Goerge W.Bush telah menimbulkan kemarahan umat Islam di seluruh dunia apabila dia telah melakukan kezaliman ke atas umat Islam Afghanistan dan umat Islam dan umat lain di Iraq. Beribu – ribu manusia di sana terbunuh,cedera dan disiksa oleh tentera – tentera negara saudara di bahawa pimpinan Goerge W. Bush.
Pendeknya pemerintah Amerika syarikat yang mengangkat diri sebagai penjulang perikemanusiaan dan keadilan sejagat terlah melakukan ke zaliman ke atas umat manusia seluruh alam.
Sebenarnya umat Islam tidak memusuhi manusia – manusia beragama lain. Mereka mahu hidup bersaudara, silatur rahim sesama manusia.Tetapi yang memulakan tindakkan menyebabkan umat Islam bangun menentang, ialah tindakan golongan Yahudi, Amerika Syarikat, Rusia, British dan bangsa – bangsa lain,seperti menceroboh negara mereka, menindas manusia dan menjajah atau memonopoli ekonomu mereka.
Umat manusia dunia tahu, tindakan pemimpin negara saudara itu beralaskan dengan membasmi pengganas orang Islam dan menentang senjata merbahaya di Iraq, tetapi sebenarnya berupa penjajah ekonomi dan memperdagangkan senjata moden yang dibuat di negara saudara.
Maka, dengan surat yang ringkas ini, saya berharap, apabila saudara memegag tampuk pmerintahan Amereka Syarikat nanti, saudara dapat menginsafakan diri saudara dengan perikemanusiaan dan kemanusiaan sejagat, iaitu menarik balik tentera – tentra negara saudara dari Afghanistan dan Iraq.
Saudara boleh menjadi seorang manusia yang berperikemanusiaan dan mempraktikan kemanusiaan sejagat, sekiranya saudara menyedari diri saudara, iaitu dari mana saudara datang dan mengapa saudara ditakdirkan Tuhan untuk menjadi pemimpin Amerika Syarikat.
Saya berharap saudara dapat membina persaudaraan antara rakyat Amerika Syarikat dengan ukat manusia di seluruh dunia.
Binalah dunia ini dengan taman bunga dan bunga – bunga berkembang kemanusia membukitkan saudara seorang pemimpin yang memikul amanah dari Tuhan dan berperasaan belasa kasihan sesame manusia.
Selamat memimpin negara saudara.

Saya yang ikhkas,
Mokhtar Petah,
Malaysia.

No comments: