Saturday, December 20, 2008

QURAN

ORANG BERIMAN


Hai orang - orang yang beriman, apabila kalian bertemu dengan pasukan (musuh), maka kamu hendaklah tetap teguh (semangat jihad) menghadapi mereka, dan sebut dan ingatilah Allah (dengan doa) banyak - banyak, supaya kalian berjaya ( mendapat kemenangan).
Dan kalaian taatilah Allah dan Rasul-Nya, dan jangan kalian berbantah - bantahan; kalau (berbantah - bantahan) nescaya kalian menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kalian, dan sabar (cekal hati), sesungguhnya Allah bersama orang -n orang yabng sabar. - Al anfal: 45,46.


HADIAS


QURAN

Sabda Rasul Allah, Muhammad s.a.w.: Sesungguhnya Allah akan mengangkat darjat beberapa kaum (atau bangsa) dengan Quran (jikan mengambil Quran menjadi dasar perlembagaan dan undang - undang). Dan (Allah) akan merendahkan kaum (atau bangsa) lain juga dengan Quran(tidak mengambil Quran sebagai dasar perlembagaan dan undang - undang) juga.
Perawi: Imam Muslim


PEETUA

Hati - hati dengan tiga jenis perempuan: 1 - Memuji - mumuji suami lama kepada suami barunya. 2 - Kekasih menghubungi kekasih lamanya di belakang kekasih barunya, 3: Yang baharap suaminya lekas mati kerana mahukan hartanya, 4 - Bersuami mahu tetapai tidak mahu anak,5 - Tidak sukakan mertua yang baik, 6 - Berpergian tidak meminta izin kepada suaminya, 7 - Gemar menggonjeng atau menceritakan kebyurukan orang lain, 8 - Memakai perhiasan kerana menunjuk - nunjuk, 9 - Membenarkan lelaki lain (bukan yangb tyidak sah nikah) masuk ke rumahnya pada waktu ketiadaan suami, dan 10 - Tidak minat sembahyang dan puasa.






No comments: