Monday, December 8, 2008

QURAN

BAHASA ARAB

Dan kalau Kami jadikan Quran (dalam bahasa) yang bukan bahasa Arab, tentulah mereka bertanya: Mengapa ayat - ayatnya tidak dijelaskan dengan seterang - terangnya? Mengapa (kitab - Nya) bukan bahasa Arab, sedangkan (nabi-Nya) seorang berbangsa Arab? Katakan: Quran itu ada tuntunan dan ubat penawar untuk mereka yang beriman. Dan orang - orang yang tidak beriman itu, telinganya tuli dan matanya buta, mereka sebagai (orang - orang) yang dipanggil dari tempat yang jauh. - Ha Mim Sajjadah:44

HADIS
Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah besabda: Tidak dihalalkan seorang mukmin memboikot seorang mukmin lebih dari tiga hari, maka jika telah tiga hari mesti ditemui (kena boikot) dan diberi salam, maka kalau (dia yang kena boikot) itu menjawab salam, bererti keduanya telah bersama dalam pahala (kebaikan), dan kalau dia tidak suka menjawab salam, maka dia telah mendorong kepada dosa, dan terlepaslah yang memberi salam itu dari dosa pemboikotannya.
Perawi: Imam Abu Daud

PETUA

Perempuan yang hendak menjaga tubuhnya, sama ada cantik mahupun tenaga, elak dari memakan banyak buah asam. Makan banyak asam melemahkan saraf perempuan.

No comments: