Sunday, December 7, 2008

QORBAN

DUA BERADIK

Dan diceritakan kepada mereka kisah dua beradik anak Nabi Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, pada ketika keduanya melakukan korban (menyembelih haiwan). Diterima(Allah) korban yang seorang dan tidak diterima (Allah) korban yang seorang lagi. Dia mengatakan; tentu aku akan membunuh kamu (Habil). Kata yang lain (Habil) : Allah hanya menerima (korban) dari mereka yang taqwa.
Kalau kamu akan mensasakan (memukul)kan tangan hendak membunuh aku, maka aku tidak akan mensasakan ( memukul) tangan aku hendak membunuh kamu. Sesungguhnya aku takut kepada Tuhan semesta alam.
Aku ingin agar kamu memikul dosa membunuh aku dan dosa kamu sendiri, kamu akan menjadi isi neraka, dan itulah pembalasan terhadap mereka yang zalim.
Dan kemahuan nafsunya (Qabil) menyuruh dia membunuh saudaranya (Habil), terus dibunuhnya. Dia termasuk orang - orang yang mendapat kerugian.
Kemudian Allah telah mengirim seekor gagak menggali tanah, memperlihatkan kepadanya (Qabil) bagai mana hendak menutup (mengebumikan) mayat saudaranya (Habil). Katanya (Qabil): Mengapa aku tidak boleh melakukan seperti gagak itu, untuk menutup (mengebumikan) mayat saudaranya. Oleh itu dia menjadi seorang dari mereka yang menyesal. - Al Maidah: 27 - 31.

HADIS

BELAJAR QURAN

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Sebaik - baik kamu semua adalah orang yang mempelajari Quran (mengetahui erti dan faham maksud semua ayatnya) dan mengajarkannya (kepada orang lain).
Perawi: Imam Bukhari.


PETUA

Perempuan yang paling malas, ialah yang tidak mencukur bulu ketiaknya. Lelaki yang paling malas yang tidak memotong kuku jari jemarinya.


No comments: