Sunday, December 28, 2008

ANWAR IBRAHIM DAN HUDUD

SEORANG pemimpin MIC yang kalah dalam pilihan raya umum lalu di satu kawasan Parlimen di negeri Perak telah meminta Anwar Ibrahim menyatakan pendiriannya mengenai hudud. Mungkin dalam kepala pemimpin itu Anwar orang paling layak untuk bercakap bagi menghentikan isu hudud yang berlaku antara DAP dan Pas yang telah dimanipulasikan Umno dan media kroninya.

Saya tidak faham dan mungkin ramai orang tidak mengerti kenapa pemimpin parti India itu meminta Anwar membuat pendirian? Mungkin dia tidak faham bahasa Melayu. Kalau pemimpin ini membaca akhbar berbahasa Melayu, Utusan Malaysia atau Berita Harian dia sudah dapat membuat kesimpulan sendiri mengenai isu hudud.

Sejak isu itu meletus di Kota Bharu minggu lepas, bermacam-macam orang bercakap mengenai hudud. Mereka yang tidak arif mengenai Islam dan tidak mengamalkan syariah Islam yang mudah dan ringkas pun turut bercakap mengenai hudud. Semuanya mencuri peluang untuk mempopularkan diri dan menunjukkan pakar dan alim tentang hudud.

Baik pemimpin Pas, Umno semuanya bercakap, tidak kurang juga golongan akademik yang menjadi penyambung mulut parti pembangkang dan kerajan semuanya bercakap dan mengulas mengenai hukum hudud. Apakah pemimpin India itu naif sangat kefahamannya?

Kerana itu saya fikir pemimpin India yang kalah dan tergilakan talak itu cuba memerangkap Anwar dalam isu hudud ini. Kalau itu tujuannya beliau silap. Anwar bukan semudah itu untuk menuruti rentak dan paluan gendang kebudak-budakan pemimpin berkenaan. Saya sangat bersetuju kalau Anwar tidak memberi reaksi kepada isu hudud.

Kata pemimpin India itu Anwar perlu menjelaskan kerana masyarakat bukan Islam dalam parti PKR tidak memahaminya. Sebenarnya di sini yang tidak faham bukan masyarakat India dalam PKR tetapi pemimpin India itu sendiri. Saya yakin masyarakat India dalam PKR sudah faham mengenai hukum hudud sebab itu tidak ada siapa pun dari kalangan mereka meminta dan mendesak Anwar menjelaskannya.

Sebenarnya isu seperti hudud yang dipolitikkan itu bukan perkara penting untuk disentuh Anwar. Anwar ada agenda dan tugas lebih besar dari berkecamuk dalam polimek pician seperti hudud itu. Tugas Anwar merubah negara bukannya memikirkan soal titik bengkit yang timbul mengikut musim.

Perlantikannya sebagai Pengerusi PKR Sabah dan Sarawak adalah cabaran buatnya. Tugas itu penting kerana apa-apa perubahan dan kejayaan di Sabah dan Sawarak bakal merubah landskap politik Malaysia. Jadi eloklah kalau Anwar memberi tumpuan sepenuhnya kepada kedua negeri berkenaan.

Sambutan dan pentunjuk-pentunjuk baru yang berlaku dikedua negeri itu memberi harapan dan sinar baru ia akan dapat menyambungkan projek 16 September yang terbangkalai itu. Projek itu yang sudah dimulakan di mana tapaknya sudah dipiling kena diteruskan juga walau dalam keadaan apa sekalipun.

Yang jelasnya rakyat sudah merasakan tidak selamat dengan kediaman (kerajaan) yang ada hari ini yang keadaanya sama dengan rumah-rumah mewah di Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang. Hakisan yang berlaku dari bawah berupa rasuah, penyelewengan salah gunakan kuasa dan sebagainya ibarat hakisan tanah di bawah kediaman di Bukit Antarabangsa itu. Ia menanti masa saja untuk merudum.

Kepada pemimpin parti India berkenaan kalau beliau mahu tahu kesimpulan mengenai hudud sila baca akhbar-akhabr berkenaan yang disebutkan. Buat kesimpulan sendiri. Masakan setelah lebih 25 tahun jadi menteri masih belum memahami bahasa Melayu dan gelagat politik Malaysia.

Saya percaya akhabr Tamil yang menjadi kegemarannya tidak berjaya menghuraikan persoalan hudud dengan tepatnya. Mungkin masalah istilah atau frasa-frasa digunakan dalam kanun itu tidak begitu difahaminya.Ataupun kalau terdesak sangat nak tahu mengenai hudud bukalah gelanggang dan jemput ahli panel terdiri daripada Pas dan lain-lain parti untuk menjelaskannya.

Maka disini adalah elok kalau Anwar jangan melayan pemimpin berkenaan. Biarkanlah isu hudud itu berkecamuk antara Pas dengan DAP dan Umno. PKR jangan masuk campur dan tumpukan kepada isu-isu yang lebih besar dan lebih penting. Selain menumpukan Sarawak dan Sabah, misalnya bagaimana PKR memastikan kerusi Kuala Terengganu akan jatuh kepada Pas dalam pilihan raya kecil itu nanti.

Kejayaan Kuala Terengganu memberi erti dan makna besar kepada Pakatan Rakyat. Apa lagi kalau kejayaan itu nanti kerana komitmen dan saham PKR yang besar. Anwar awal-awal lagi menyatakan PKR akan membantu Pas memenangi kerusi berkenaan ini merupakan satu pentada baik dan menggambarkan semangat politik yang ada kepada Anwar.

Apa yang dilahirkan itu mennjukkan ketulusan dan standard politik yang ada kepadanya. Beliau sedikitpun tidak mengungkitkan apa yang Pas Terengganu lakukan kepadanya samasa pilihan raya kecil Permatang Pauh Ogos lalu. Hendaknya apabila Pas selesai megumumkan calonnya nanti, Anwar dan anak buahnya akan berarak ke Kuala Terengganu.

Bagi Pas Terengganu mereka harus melupakan dan membuang rasa tidak senang hati terhadap Anwar sebelum ini. Seperti mana yang saya catatkan sebelum ini pilihan raya kecil Kuala Terengganu hendaklah dijadikan titik mula baru untuk Pakatan Rakyat, khasnya antara Pas dengan PKR dalam mengetatkan semula ikatan dan perkuatkan semangat untuk menghadapi pilihan raya ke-13. Sesungguhnya Pas tidak ada pilihan lain yang disukai rakyat melainkan terus bersama Pakatan Rakyat.

Projek terbangklai 16 September hendaklah diteruskan sebelum ianya terpaksa diserahkan kepada “Khazanah Nasional” untuk diurustadbirkan. Pas boleh memastikan bagi mengelakkan ini daripada berlaku. Saya yakin gema untuk menjatuhkan kerajaan BN akan kuat kembali apabila Kuala Terengganu dapat ditawan secara bersama oleh Pakatan Rakyat. [wm.kl. 11:145 am 28/12/08]
Posted by mso.im at 12:07:00 PM 0 comments
Celoteh Murai 22
Saleintia Macam Katak Dengan Hujah

SI Saleintia juga turut sama mahu mengulas isu hukum hudud yang bergema dan bergermercingan kini. Dia ini akan mengulas apa saja isu asalkan ulasan itu menampakkan dia condong kepada parti lamanya. Bau tahi dalam habibat lamanya masih menggamit deria bauhnya. Hatta isu yang tidak diarifi pun turut sama disentuhnya. Al maklumlah dia ni bisa dan bijaksana jenisnya!

Dalam Parlimen baru-baru ini semasa pembentangan rang undang-undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) beliau ada mencadangkan supaya mereka yang hendak dilantik menjadi suruhanjaya itu bersumpah mubahalah. Dengan cara itu ia boleh membendung masalah ketidaktelusan dan bagi menjamin penjawatnya jujur dan iklas dan tidak berani melakukan dosa menerusi perlantikan itu.

Ternyata penggunaan istilah dan saranan beliau tidak tersasar dari maksud muhabalah sebenarnya. Kalau tidak silap dua orang Mufti menengurnya, Mufti Selangor dan Mufti Perak supaya berhati-hati merujukkan mubahalah. Itulah kalau kita jahil tukil mengenai sesuatu jangan cuba kita pandai dan bersikap profesional nanti jadi bak Arnab nak berlumba dengan kura-kura.

Dalam isu hudud kata si Saleintia, Pas dengan DAP macam tikus dengan kucing. Beliau memngumpamakan Pas tikus DAP kucing. Katanya bila kucing mengiaw saja tikus pun lari.

Aii... bijak membuat perumpamaan ke atas orang lain? Katanya lagi Pas tidak konsisten, tidak tegas dan tidak istiqamah serta lemah. (Tahukah makna istiqamah tu?) Pandai dan bijak si Saleintia ini kalau bak mengatakan orang lain. Kalau bukan kerana si tikus Saleintia pasti tidak akan berada dalam Parlimen. Tidak percaya kita tunggulah pilihan raya ke-13 nanti. Kita tenguk sejauh mana pula lompatan dan jangkauan serta sambaran lidah Saleintia mengenai nasibnya.

Sepatutnya sebelum melempar tuduhan dan nak ulas tahi orang lain, Saleintia kena ulas tahi sendiri dulu. Saleintia kena berak kemudian ambil ranting kayu kain dan selidiki apa yang ada dalam berak Salentia itu. Tengok apakah ianya berulat ataupun ada 'bia' - sejnis ulat merah yang bertindak memakan sisa-sia terbuang dalam perut itu. Tengok juga apakah dalam tahi itu ada benda-benda lain lagi. Dan kaji kenapa tahi Saleintia lebih busuk daripada tahi haiwan lain? Selalunya tahi busuk kerana memakan makanan yang tidak halal! Cuba cuit sikit dan letakkan dekat hidung.

Sebelum nak komen orang, Salentia juga kena renung ke dalam diri sendiri. Kencing dalam tempurung bulu kemudian tengok wajah dan peribadi sendiri. Apakah kita seorang yang konsisten, berprinsip dan bermaruah? Tidak payahlah Murai ulas dan hurai sejauh mana konsisten, berprinsip dan baiknya si Saleinta ni sebab semua orang dah kena. Tidak payah sebut nama bau kentutnya pun orang dah tahu.

Cuma di sini Murai nak kata, kalau Salentia kata Pas macam tikus, DAP macam kucing... Saleintia pula seperti apa? Pada Murai Saleintia samalah seperi katak dengan hujah. Bila hujan turut katak pun gembira; boleh berenang , bersanggama dan membiakkan anak-anak. Hujan umpama rezeki bagi si katak. Begitulah bagi Saleintia bila ada kuasa, menang pilihan raya atas tikit dan lambang orang lain ia merupakan rezeki tidak terhingga. Jangan peduli budi dan bakti orang yang penting kita dapat manfaat darinya. Siasah Saleintia mana ada maruah!

Dengan kemenangan itu bolehlah dijaja ke hulu ke hilir kepada mana-mana parti politik berdajat pemembli besi busuk. Untung sabut timbul untung batu tenggelam. Apa yang Saleintia buat hari itu seperti itulah menjajah dirinya ke hulu ke hiilir dengan harapan dapat dua tiga sen. Jenis manusia kalau makan dengan cara menyambar, sambarlah juga ia ke mana-mana pun.

Macam si katak haiwan berkaki empat panjang di belakang pendek di depan ni makan dengan menangkap mangsa dengan lidahnya. Maka kalau lidah tidak petah, tidak bijak berkata-kata, tidak sanggup menongkas arus, tidak tahan disumpah dimaki hamun ibarat kata kembunglah perut Saleintia dengan angin.

Nah begitu jugalah si Saleintia yang tidak pernah tahu bersyukur dan berterima kasih itu persis kacang yang melupakan kulit.

Murai: Macam Murai tercabut ekor!
Posted by mso.im at 9:43:00 AM 0 comments
Labels: POJOK
Saturday, December 27, 2008
Susupan Petang
Henti Momokkan Hukum Hudud - Abdul Aziz

(kemaskini) PAGI tadi saya berkesempatan berjumpa dengan Pensyarah Kuliyyah Undang-undang UIA, Prof Abdul Aziz Bari (foto) di pejabatnya di UIA Gombak. Sudah lama saya ingin berjumpa dan bertukar fikiran dengan Profesor ini yang juga pakar mengenai perlembagaan negara. Mungkin kerana kesibukan masing-masing menyebabkan niat itu tidak menjadi kenyataan hinggalah pagi ini baru kami berkesempatan bertemu.

Hari ini sejarah bagi saya kerana berjumpa dengan beliau. Perjumpaan itu tentulah bertolak daripada wacana Tranformasi Politik Malaysia di Kota Bharu minggu lepas di mana beliau salah seorang panelis bersama Khairy Jamaluddin dan Husam Musa. Saya turut sama hadir untuk mengikuti wacana yang dianggap penting dalam proses membangunkan politik bangsa itu.

Ada beberapa perkara yang saya inginkan penjelasan daripada beliau berkenaan wacana itu. Dalam pengamatan saya ada semacam sesuatu yang tidak memuaskan hatinya. Ada perkara yang tidak sampai atau sempat dilontarkan menerusi wacana itu.

Alhamdulilah, walaupun hari ini hari cuti umum namun profesor berkenaan sedia untuk ke pejabatnya. Khabarnya beliau selalu berada di pejabat tanpa mengira hari termasuk hari cuti umum!

Berbaloi, hampir tiga jam bersembang mencakupi pelbagai topi politik semasa dengan beliau khasnya mengenai hukum hudud yang kini sudah menerawang semula di persada maya dan menjadi polemik menarik antara orang politik. InsyaAllah interviu penuh dengan beliau akan disiarkan dalam Siasah minggu hadapan.

Rumusan mengenai pertemuan tadi, Abdul Aziz minta agak hudud jangan lagi dimomokkan sebagai satu sistem yang kejam dan zalim. Menurutnya masyarakat juga sudah faham mengenai hudud dan hukum hudud ini bukan perkara baru bahlah telah lama diperkatakan.

Dalam hal ini katanya Pas harus berhenti daripada memperkatakan hudud dalam konktes politik dan ia juga perlu dibincang secara terbuka dan lebih rasional lagi mengatasi kerangka politik partisan itu sendiri.

“Hudud bukan hak Pas tetapi hak semua individu yang yakin kepadanya. Jadi janganlah tempelkan hudud itu kepada Pas saja, umpamanya mengatakan hudud ini undang-undang rekaan Pas dan sebagainya,” begitulah tegas Abdul Aziz.

Dalam pada itu perbincangan mengenai hudud perlu dibuat dalam satu flatform khas yang khusus dan spesifik. Ia juga bukan seharusnya dibincang oleh Pas tetapi harus melibat golongan profesional lain, kumpulan agama, golongan akademi atau NGO yang memperjuang Islam seperti Peguam Muslim atau sebagainya.

Dalam pada itu menurut Abdul Aziz, Pas janganlah sesekali menjadikan hukum hudud untuk mengejek dan mengutuk Umno kerana sebagai tabii Umno akan membalas dan mempertahankan dirinya kalau ianya diejek.

"Bila keadaan ini berlaku maka terjadilah polemik tidak berkesudahan antara kedua puak yang tidak mengutungkan Islam," tukasnya.

Secara jujur Abdul Aziz merasakan Pas tidak mampu untuk melaksanakan hudud secara bersendirian kerana ia memerlukan banyak perkara yang perlu dilengkapkan. Misalnya prasarana untuk melaksanakannya masih belum wujud seluruhnya. Justeru menurutnya kalau pun Pas ada kuasa ia tidak semestinya Pas mampu melaksanakannya.

"Pas hanya boleh berkata ia ingin melaksakananya tetapi pelaksananya siapa?" tanya beliau. "Pelaksanaan hukum hudud bukan semudah diucapkan. Perkara paling penting mempersiapkan segala prasarananya terlebih dahulu baru boleh dilaksanakan," tambahnya lagi.

Menarik... itulah yang dapat saya simpulkan mengenai pandangan yang dilontarkan oleh Abdul Aziz mengenai hudud ini. Apa yang penting beliau tidak mahu hudud dijadikan alat atau pun diperkatakan dalam kerangka politik kerana ia akan menjadi polimek yang tidak menguntungkan mana-mana pihak. [wm.kl 6:00 pm 27/12/08]
Posted by mso.im at 5:57:00 PM 0 comments
Labels: RENCANA
Serabut Kuala Terengganu
Calon: Berilah Kepercayaan Kepada Presiden Pas

SEHINGGA hari ini siapa yang bakal diletakkan Pas untuk berhadapan dengan Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang mewakili BN dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu 17 Januari akan datang masih belum diketahui. Walaupun Presiden Pas, Abdul Hadi Awang mengatakan nama calon akan diumumkan 1 Januari depan, namun belum dapat dibayangkan siapakah yang akan menjadi calon Pas.

Sumber tertentu memberi tahu Pas masih lagi buntu untuk memilih siapa calon mereka.

Katanya, mesyuarat Jawatankuasa Agung Pas yang berlangsung di Kuala Terengganu Ahad lalu tidak dapat mengambil keputusan sebulat suara mengenai calon Pas. Ada banyak nama yang dikemukakan. Masalahnya nama itu mewakili fraksi masing-masing dalam Pas. Sekurang-kurangnya ada tiga fraksi yang mengemukakan calon masing-masing untuk dipertimbangkang.

Masing-masing fraksi mahukan calon masing-masing. Usaha untuk menempatkan calon masing-masing sedang dilakukan oleh fraksi-fraksi itu sehingga menggunakan individu tertentu untuk mempengaruhi pilhak lain agar memilih calon mereka.

Disebabkan mesyuarat Jawatankuasa Agung itu tidak mendapat kata putus, akhirnya Presiden diberi tanggungjawab untuk menentukan siapakah calon yang dikehendakinya.

Inilah pertama kali Abdul Hadi dikatakan menggunakan kuasa prerogatif untuk mengumumkan calon. Walaupun pada mulanya Mursyidul Am, Nik Abdul Aziz Nik Mat akan berbuat demikian tetapi mungkin ia tidak akan berlaku sekiranya calon yang diingininya tidak terpilih.

Calon yang dikatakan berada di hati Mursyidul Am Pas kini bukan lagi calon asalnya Mohamad Sabu. Tetapi satu nama lain yang dikemukan oleh satu fraksi lain dalam Pas. Satu fraksi sudah berjaya membuang nama Mohamad Sabu dari hati Nik Aziz.

Abdul Hadi juga dikatakan sukar untuk membuat keputusan secara terbuka melainkan beliau dikatakan akan mengadakan sembahyang istiqarah terlebih dahulu. Selalunya bila dipilih menlalui istiqarah ini bermakna soal memilih calon menimbulkan masalah kepada Pas. Umno mungkin boleh merasa lega dengan keadaan yang berlaku dalam Pas ini.

Termasuk malam ini Abdul Hadi ada emapt malam lagi untuk mengadakan sembahyang istiqarah. Adalah diharap beliau boleh manfaatkan malam-malam berbaki itu untuk menentukan calon yang layak dan sesuai. Yang lebih penting calon yang boleh membawa kemenangan kepada Pas tanpa mengira dari fraksi mana.

Sesiapa yang diumumkan oleh Abdul Awang pada 1 Januri ini hendaklah disokong tanpa berbelah bahagi. Apabila Presiden sudah membuat keputusan hendaknya tidak ada lagi suara yang mempertikaikan. Perangai sebotaj calon atau 'peteh geting' seperti mana berlaku dalam Umno hendaknya terhindar daripada Pas.

Pas kena ingat mereka perlu menang pilihan raya tersebut. Bukan saja Pas tetapi Pakatan Rakyat juga. Kemenangan pilihan raya pembuka kelendar 2009 itu penting kerana ia memberi petunjuk yang baik kepada politik Pas dan Pakatan Rakyat sepanjang tahun itu nanti. Kepada Pas selamat memgumumkan calon. [2:15 pm 27/12/08]
Posted by mso.im at 2:12:00 PM 1 comments
Labels: MESEJ
Thursday, December 25, 2008
Bingkas Hudud
Hudud: Pas Tidak Boleh Gadai Hukum Allah
Dengan Kepentingan Politik Kawan

SEPERTI yang telah diduga dan sering berlaku hudud telah menjadi isu. Media kroni sudah palu canang, gong dan gendang menjual hudud menjelang pilihan kecil Kuala Terengganu 17 Januari depan. Jaminan Husam Musa di Wancana Tranformasi Politik Malaysia dieksploitasikan sepenuhnya.

Melihat cara Umno memainkan isu itu menunjukkan parti itu kekeringan isu untuk ditaburkan di Kuala Terengganu. Apakah ini menunjukkan tanda-tanda awal kerusi Kuala Terengganu akan melayang ke tangan Pas? Pas sendiri masih belum membuat persiapan untuk berhadapan dengan pilihan raya itu, sehinggakan nama calonnya pun belum diumumkan, tetapi Umno sudah mabuk memikirkannya.

Isu hudud yang timbul untuk kali ke seribu ini, bukan salah Husam Musa sebenarnya, tetapi ia salah DAP. DAPlah yang perlu dipertanggungjawab dan dipersalahkan dengan bangkit semula isu hudud ini. Jika DAP tidak gatal mulut isu hudud tidak akan menjadi selantang hari ini.

Semuanya bermula apabila DAP memberi reaksi segera atas jaminan Husam kepada Khairy Jamaluddin pada malam itu. Tanpa merujuk kepada Husam sendiri dan kepada suasana dan semangat Husam bercakap mengenai hudud DAP terus pertikaikan Husam. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan pengerusinya, Karpal Singh terus bangkit mengecam hudud. Apa salah hudud?

Guan Eng atau Karpal Singh tidak sepatut melenting bila Husam memberi jaminan itu. Mereka harus faham dalam konteks apa Husam berkata mengenai hukum hudud itu. Husam tidak berkata di luar Kelantan tetapi di dalam negerinya sendiri. Karpal dan Guan Eng sepatutnya arif dan faham mengenai rencah dan sosio-politik Kelantan yang unik itu.

Lainlah kalau Husam memberi jaminan kerana diasak Khairy itu di luar Kelantan, misalnya di Pulau Pinang, Kuala Lumpur atau Ipoh. DAP boleh pertikaikan kerana ia boleh menimbulkan masalah kepada parti itu. Tetapi ini di Kelantan.

Seperkara yang DAP perlu tahu perjuangan Pas berbeza dengan perjuangan DAP. Pas berjuang untuk mendapat keredaan Allah yang memikul tanggungjawab kepada rakyat menceritakan soal dosa dan pahala. Menegak kebenaran dan menentang kemungkaran. Pas tidak boleh mengikut rentak DAP bermainan dengan politik chauvenismenya yang menerima kaedah matlamat menghalalkan cara. Pas yakin bahawa selepas kematian segala perjuangannya akan dihitung dan dihisab oleh Allah. Ini jelas.

Apalah salahnya kalau Husam memberi jaminan itu? Hudud bukan perkara baru tetapi ia menjadi agenda dan maksud perjuangan Pas itu sendiri. Bukan saja hudud tetapai apa saja yang diperintah Allah dan Rasulnya itulah yang akan diperjuangkan Pas. Pas tidak akan meninggalkan perintah Allah kerana ingin memenuhi harapan politik DAP. Bagi peribadi Husam sendiri sebagai seorang 'khalifah' beliau akan berdosa kalau tidak mengatakan jaminan itu.

Perlembagaan Pas menjelaskan maksud dan tujuan penubuhnanya. Hudud itu sebahagian daripada juzuk perjuangan Pas. Hudud akan terus diperkatakan selagi ianya tidak ditanggalkan dari perlembagaan Pas yang termaktub di bawah Fasal 5: (i) Mengenai penubuhan Pas yang berbunyi; memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintah terlaksana di dalamnya nilai-nilai Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

Pada saya ketakutan Karpal Singh dan Guang Eng atau sesiapa saja kepada hudud tidak berasas. Kalau orang Islam yang menolak hudud, betapa teruknya keimanan seseorang muslim itu. Maaf bukan muslim lagi kalau tolak hudud! Tahulah sendiri apa hukumnya kalau kita menolak hukum Allah.

Bukan Islam juga tidak perlu takut kepada hudud? Kenapa kita harus jadi bodoh dan prejudis melulu dengan hudud. Perspektif penjenayah dihukum di bawah hukum hudud akan potong tangan, direjam dengan batu tidak betul sebenarnya. Gambaran yang pernah diberikan oleh pemimpin Umno mengenai hudud tidak benar dan berniat jahat. Gambaran itu terbit dari mereka yang jahil dan bencikan Islam.

Dalam sejarah perundangan Islam hudud tidak pernah bertindak sekejam itu. Dan bagi orang yang percaya kepada keadilan Allah, tidak akan mudah beranggapan demikian kerana hukuman Allah maha adil.

Yang menghairankan saya kenapakah orang yang telah mengatakan dia mengambil model pemerintah khalifah Umur Ibnu Aziz tetapi masih tidak faham mengenai hudud dan tetap meragui hudud? Kalau begitu nampak sangat orang yang mengucap dan mengatakan itu hanya untuk tujuan politik semata-mata dan bukan dari bilik hati sebenar.

Saya menyarankan kepada Guan Eng jangan membaca kisah Umur Ibnu Aziz dari konteks baginda membuat kebajikan saja, tetapi bagaimana Umu Ibnu Aziz (kerajaanya) menghukum penjenayah di zamannya. Kalau hendak membaca sirah Islam jangan diambil sebahagian tetapi bacalah keseluruhannya. Apa yang menjadi masalah Pas dengan Umno ialah kerana Umno membaca dan mengamalkan sebahagian dari Kitabullah dan membuang dan tidak yakin kepada sebahagian yang lain.

Orang Islam dan Melayu jangan mudah terkapur dengan mereka yang bijak bermadah demikian, yang menerima Umur Ibnu Aziz tetapi tidak menerima kewarakan Umur kepada Tuhannya. Jelas kata-kata itu tidak ikhlas dan ia hanya dijadikan tarikan politik sahaja.

Suka saya mencadangkan berhubung hudud dan masalah dengan DAP ini, Pas hendaklah membuat ketetapan khusus mengenai hudud dalam Pakatan Rakyat. Jelaskan yang Pas hanya akan melaksanakan hudud di negeri-negeri yang dimenangi saja dan tidak akan melaksanakan di negeri yang tidak dikuasainya.

Kalau perlu Pas perlu menegaskan hanya Kelantan, Terengganu dan Kedah saja akan melaksanakan hukum hudud. Manakala negeri-negeri lain jangan dimasukkan dalam tujuannya. Walaupun langkah itu tidak bertepatan dengan kehendak Allah s.w.t. yang mengarahkan agar berdakwah dan melaksanakan hukumnya ke atas seluruh muka bumi ini, namun sebagai maslahat politik mungkin ia boleh dilaksanakan atas sifat sementara.

Mungkin para ulama, Majlis Syura ulama dan Mursyidul Am Pas boleh memberi pandangan mengenai cadangan ini. [wm. kl 11:20 am 25/12/08]
Posted by mso.im at 11:26:00 AM 6 comments
Labels: RENCANA
Wednesday, December 24, 2008
Berita Tengahari
Umno Petaling Jaya Selatan Tutup Kedai
Bekas Ketua, 28 Ketua Cawangan dan 13 Jawatankuasa Bahagian Sertai Pas

UMNO Bahagian Petaling Jaya Selatan mungkin tutup kedai dan lumpuh ekoran bekas ketuanya Kept (B) Zahar Hashim, 60 berhijrah ke dalam Pas dan telah menyerahkan borang keahliannya kepada Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa di satu majlis khas diadakan di sebuah hotel di Ampang Jaya pagi ini.

Bersama Zahar turut berhijrah ialah 13 ahli jawatankuasa bahagian dan 28 ketua cawangan bahagian berkenaan. Penghijrahan beramai-ramai itu menyebabkan Umno Bahagian Petaling Jaya terus lumpuh.

Penyertaan Zahar bersama kepimpinan bahagian dan cawangan itu juga memberi pukulan hebat kepada Umno yang akan menghadapi pilihan raya kecil Kuala Terengganu minggu depan.

Zahar dalam majlis penyerahan borang itu menjelaskan penyertaannya ke dalam Pas kerana yakin Pas adalah parti terbaik untuk orang Melayu dan mampu membela agama di masa depan.

"Pas bukan lagi parti alternatif kepada Umno tetapi parti yang lebih baik daripada Umno," tegasnya.

Jelasnya penyertaan itu bukan mengejar kedudukan dan pangkat di dalam Pas melainkan untuk memberi sumbangan kepada Pas dalam membantu rakyat, khasnya rakyat miskin. Menurutnya beliau pernah ditawarkan jawatan Speaker DUN Selangor namun beliau tolak, penolakan itu menunjukkan beliau tidak mengejar kedudukan.

Kerana itu katanya kemasukan beliau dalam Pas hendaknya tidak dicurigai kerana beliau ikhlas untuk berjuang bersama Pas bagi memberi khidmat kepada rakyat.

"Saya masuk bukan hendak pangkat dan kedudukan tetapi untuk bersama Pas membantu rakyat miskin dan perkara ini saya sudah jelaskan kepada Pas kawasan Petaling Jaya Selatan," jelasnya.

Mengenai desas desus mengatakan beliau mengambil tindakan itu setelah keahliannya digantu, Zahar menjelaskan desas desus itu tidak betul. Katanya sejak awal tahun lalu beliau sudah merasa tidak selesai dengan Umno ekoran peralihan kuasa dalam Umno Selangor. "Jadi kebetulan Umno pecat saya ia memberi jawaban kepada apa yang sedang difikirkan," tegasnya.
Zahar telah menyertai Umno menerusi cawangan Subang Jaya pada tahun 1981 menjadi Timbalan Ketua Umno Bahagian Subang Jaya merangkap Bendahari Umno Bahagian Puchong tahun 1982 - 1987.

Pada tahun 1994 - 1999 beliau menjadi Ketua Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan dan juga Adun kawasan Taman Medan. Ekoran persempadanan semula bahagian Umno pada tahun 1999 - 2008 beliau memimpin Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan sehingga keahliannya digantung baru-baru ini.

Menjelas lanjut kenapa beliau bertindak meninggalkan Umno ekoran timbul peralihan kepimpinan Umno Selangor awal tahun lalu.

Ekoran penyertaan Zahar itu juga Pejabat Umno Bahagian Petaling Jaya Selangor ditutup dan ia akan menjadi pejabat Pas kawasan berkenaan.

Nasharudin dalam ucapan mengalu-alukan kemasukan Zahar menyifatkan ia satu penghijrahan sekumpulan manusia yang ingin mencari kebenaran bersama Pas dan ia dialu-alukan Pas yang menganggapnya hadiah sempena menjelang tahun baru hijrah.

Nasarudin berharap kemasukan itu akan memberi sumbangan besar kepada Pas dalam usaha untuk memartabat bangsa Melayu dan Islam.

Turut hadir meraikan kemasukan Zahar ke dalam Pas ialah Pesuruhjaya Pas Selangor Dr Hassan Mohd Ali, timbalannya Dr Che Musa, Ketua Penerangan Mohd Roslan Mohd Shahir, ahli Exco Selangor dari Pas, Dr HalimahAli, Dr Rani Osman serta lain-lain pemimpin tertinggi Pas. [wm.kl. 1:10 pm 24/12/08]
Posted by mso.im at 12:56:00 PM 0 comments
Labels: BERITA
Celoteh Murai
Barangkali Babi di Kelantan Bisu

MURAI ada terdengar satu kumpulan yang anti dan benci kepada babi telah membakar replika babi di negeri dikuasai calon Timbalan Presiden Umno, Mohd Ali Rsutam. Mereka buat repelika kepala babi kemudian mereka bakar. Mungkin suasananya seperti majlis Apache memanggang kepala singa! Tujuan perbuatan itu sebagai protes kepada jenayah melemparkan kepala babi dan anggota babi merata tempat awam di Melaka.

Murai tersenyum mendengar perilaku kumpulan anti babi itu. Betapa tindakan itu menunjukkan marahnya mereka kepada babi dan mereka yang melemparkan anggota babi itu. Murai juga tidak setuju dengan perbuatan dan kejadian yang berlaku di Melaka itu. Bukan saja babi kalau kepala ayam, kepala lembu, kepala kerbau dan kepala apa-apa binatang lain juga ia tidak elok. Perbuatan itu boleh mencemarkan keadaan sekililing dan tidak menggambarkan sikap dan sifat tamdun tulen.

Apalah lagi kalau ia melibat anggota babi yang dibenci oleh orang anti babi itu, lagi-lagilah tidak patut.

Itu Murai tidak kisah. Yang Murai nak tanya mereka yang anti babi di sini apakah tindakan mereka itu cerdik? Membakar kepala babi yang diperbuat daripada kertas? Kenapa mereka tidak bertindak membakar babi-babi yang ada? Atau pun membakar kandang babi yang dikatakan wujud berselerakan dan menimbulkan masalah itu. Rasanya itu lagi bagus dan berkesan. Kalau hanya bakar replika, babi tetap juga ada.

Kalau nak hapus, hapuslah sungguh-sungguh. Biarlah semuanya tidak ada. Jangan dilakukan kerana politik! Bagai Murai isu babi tidak akan selesai sampai ke bila-bila pun. Alasannya mudah kerana babi hidup, ia boleh lari, (berdecun larinya mencecah 120 kmj) ia juga membiak dan berkembang.

Cara paling baik bagi Murai ialah atasi dengan bijaksana dan layanlah ia sebagai makhluk Allah yang diturunkan untuk memberi iktibar kepada manusia. Kewujudan babi dan anjing adalah untuk menununjukkan hidup manusia ini ada sempadan halal dan haram.

Apa yang dilakukan kerajaan Selangor adalah salah satu cara terbaik untuk mengurustadbirkan babi. Tadbirkan babi secara sistemetik. Babi ini bukan saja berlaku dan ada ditempat kita, di negera lain juga ada. Mengapa mereka tidak jadi masalah kerana kebijaksanaan mereka mengurustadbirkan babi. Mereka tidak tergamak jadikan babi sebagai isu politik seperti di tempat kita. Naifnya orang kita berpolitik tidak kira apa semuanya dijadikan isu hatta si babi.

Untuk melihat bagaimana isu babi dapat ditangani dengan baik usah pergi jauh, pergi saja ke Kelantan negeri yang nombor satu Islamnya dikenali dengan jolokan Serambi Makkah. Di sana juga ada babi. Mungkin ramai orang tidak tahu pusat ternakan babi juga ada di Kelantan. Seluas 18 ekar tanah dijadikan pusat ternakan babi secara tertutup. Tidak siapa pun heboh dan mengetahui industri berkenaan. Mungkin babi di Kelantan bisu maka ia tidak diketahui umum!

Bukan saja babi ladang ternakan katak Afrika juga wujud di Kelantan. Tidak timbul apa-apa masalah pun. Katak juga tidak dimakan oleh orang Islam, tetapi orang Kelantan tidak kisah dengan katak. Tenang dan bersedia berkompromi dengan haiwan itu tanpa ada masalah.

Jadi dalam soal babi atau binatang yang kurang menyenangkan ini tirulah apa yang dilakukan Kelantan, belajarlah di sana. Kelantan bawah pimpinan Pas, bukan saja pelihara babi dan katak, tetapi Menteri Besarnya sendiri boleh duduk sembang-sembanag dan makan cekodok dengan katak, bahkan bermurah hati pula membenarkan katak (Saleintia) bertanding menggunakan lambang bulan purnama.

(Dipindahkan dari msomelayu.blogspot.com - Mohd. sayuti Omar)

No comments: