Wednesday, December 24, 2008

DI BAWAH SANG SAKA BANGSA

KASIH RAKYAT

[Artikel ini adalah dari buku Di bawah Sang Saka
Bangsa,oleh:Mokhtar Petah ayang aan terbit.– Editor,
Petah Shahrir Aidid.]
Dan Kami cerai beraikan mereka di dunia menjadi
beberapa bangsa, di antaranya ada orang-orang
yang baik, dan di antaranya yang tidak baik,
serta Kami uji mereka dengan peristiwa yang baik
dan buruk, supaya mereka kembali (kepada kebenaran).
- Quran

Najib Tun Razak telah berikrar akan terus memberi sokongan padu kepada Abdullah Badawi sebagai Presiden UMNO skali gus sebagai Perdana Menteri negara ini demi kepentingan perjuangan bersama, UMNO dan negara.
“Saya akan terus membantu pucuk pimpinan untuk mengukuhkan parti (UMNO dan Barisan Nasional) yang kini berhadapan dengan cabaran getir selepas Pilihan Raya Umum ke – 12 pada 8 Mac lalu.
“Sebagi Timbalan Presisden, saya tetap menyokong Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Presiden parti dan kami sedang bekerja kuat untuk memulihkan parti,” katanya.
“Untuk itu, kita memerlukan perpaduan dalam parti dan komitmen yang tinggi di kalangan ahli untuk memberi tumpuan kepoada urusan memertabatkan UMNO,”katanya lagi.
Lambang Perjuangan
Meneurut Utusan Malaysia 22 Mac 2004, Najib Tun Razak telah membuat pengakuan demikian di hadapan para pemberita di Pekan, Pahang, sebagia mengulas hasrat bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah untuk bertanding jawatan PresidenUMNO pada pemilihan dalam perhimpunan parti itu.
Najib Tun Razak telah mengingatkan semua ahli UMNO, “ Jangan terlalu terbawa-bawa dengan urusan pemilihan sebaliknya menumpukan perhatian kepada usaha mengukuhkan parti.”
Setiap ahli UMNO sepatutnya mencontohi Najaib Tun Razak. Kesetiaan beliau kepada pucuk pimpinan parti dan kasihnya kepada UMNO menjadi lambang perjuangannya.
Sesungguhnya, pengalaman pahit bagi UMNO pada Pilihan Raya Umum ke -12 akan dapat menjadi pengajaran dan mahasabah diri kepada semua ahli parti politik Melayu itu. Dengan pengajaran itu dpatlah setiap individu dalam parti tersebut menilai diri sendiri. Sejauh manakah setia kepada parti, sekadar mana kejujuran kepada pucuk pimpinan dan mereka yang memipin di peringkat bahagian dan cawangan.
Calon Parti
Bagaimana pula setiap ahli UMNO merapatkan diri mereka dengan penduduk-penmduk dalam kawasan mereka yang tidak menyertai UMNO, iaitu mereka yang diharapkan akan mengundi calon parti tersebut pada setiap pilihanraya
Manakala para wakil rakyat pula perlu menilai, sejauh mana mereka menunaikan tanggungjawab secara saksama kepada orang ramai dalam kawasan mereka. Adakan mereka telah melakukan tidak adil, pilih kasih atau pilih bulu dalam mengagih habun kepada orang ramai.
Tindakan secara sentimen menyalahkan pucuk pimpinan, sama ada Abdullah Badawi mahupun Najib Tun Razak tentulah tidak adil. Mereka telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya. Tetapi tanggungjawab mereka tidak telah tidak diambil berat oleh golongan bawahan.
Dalam tiap-tiap pilihanraya, tidak ada webuah parti politik pun yang bergantung kepada undi ahli-ahlinya sahaja untuk mencapai kemenangan atau kejayaan.Tetapi kejayaan itu bergantung kepada orang ramai yang tidak menjadi ahlinya.
Ridak tercalar
Kita melihat secara dekat kepda Negeri Pahang di bawa pimpinan Menteri Besar, Dato Seri Adnan Yaakob. Negeri itu tidak tercalar dengan cerita buruk disebabkan pemimpin dan para wakil rakyatnya. Tidak wujud cerita pilih kasih dan pilih ahli UMNO dan Barisan Nasional sahaja dalam memberi habuan.
Tidak wajud cerita dan berita tentang kerajaan Negeri Pahang boros membelanjakan wang. Membena berbagai porojek yang tidak memberi faedah kepada rakyat umum atau projek-prokej itu dilaksanakan sekadar untuk memasyhurkan nama sahaja.
Dengan kebijaksanaan pemimpin Negeri Pahang dan kerasama erat para wakil rakyat, ketua bahagian dan cawangan UMNO di negeri itu, maka negeri tersebut tidak terlepas ke tangan pembangkang seperti Negeri Kedan dan tiga buah negeri lagi.
Berbeza dengan Negeri Pulau Pinang yang selama diperintah oleh Barisan Nasional (GERAKAN) telah sering timbul berita dan cerita yang kerajaan tidak mengambil berat akan nasib orang Melayu, masalah setinggan atau para penduduk yang terpaksa tinggal atas tanah wakaf dan sebagainya.
Hilang Kasih
Sementara masalah cuai menjaga kebersihan persekitaran – alam sekitar termasuk sungai dan parit sehingga menimbulkan sungutan oleh Perdana Menteri adalah menjadi antara sebab-sebab hilang kasih rakyat kepada parti politik yang memerintah negeri itu..
Negeri Kedah, Negeri Perak dan Negeri Selangor, sepanjang empat tahun sebelum Pilihan Raya ke - 12 telah timbul berbagai cerita dan berita mengenai karenah pihak kerajaan-kerajaan – para ahli Exco dan wakil rakyat -, yang telah menjadikan orang ramai bosan dan khuatir akan kedudukan negeri mereka.
Sebenarnya, tidak sahaja kira-kira 3 juta ahli UMNO yang ksihkan parti politik Melayu itu, tetapi sebilangan besar orang Melayu kasihkannya, tetapi kerana ‘karenah’ yang tersebut di atas menyebabkan mereka merajuk merajuk memilik parti lain.
Begitu juga dengan parti-parti politik lain dalam Barian Nasional - MCA, MIC, GERAKan dan lain. Ahli-ahli parti tersebut juga perlu menilai diri untuk bangkis semula ungtuk menjadi parti-parti politik yang mendapat kasih rakyat.
Pucuk Pimpinan
Adilkah segala karenah yang tersebut di atas ini hendak dibebankan atas bahu pucuk pimpinan UMNO dan menyalahkan beliau serta mahu menggesa beliau berundur. dan menyalahkannya pula.
Perhatikan sedutan dri amanah Presiden UMNO, Abdullah Badawi dalam ucapan merasmikan Perhimpunan Agung UMNO, pada 24 september 2004. Beliau telah meramalkan akan berlaku ‘ kelamahan kita lima tahun akan datang’:
‘Kekuatan UMNO adalah himpunan kekuatan bangsa secara kolektif, tenaga dan semangat dari ahli-ahli yang setia kepada parti,sama ada yang menyanang jawatan, diberi pangkat, mahupun sebagai ahli biuasa.
UMNO akan menjaadi parti yang lemah dan tidak mempunyai kekuatan secara kesinambungan, jika kekuatan parti disandarkan kepada mana-mana orang perseorangan.
Tidak ada pemimpin, tidak ada individu yang akan kekal hidup selama-lamanya. Pemimpin datang dan pergi. Yang kekala adalah UMNO. Kepimpinan UMNO memperkasakan parti. Kekuatan UMNO meneguhkan kepimpinan.
Pemimpin dan ahli UMNO yang telah kita lukakan – yang telah kita calarkan, akan mempunyai parut. Mungkin kerana perbuatan kita, ada di antara rakan-rakan kita yang menjadi tempang – ada pula yang telah dicacatkan. Tidakakah perbuatan kita hari ini boleh menjadi punca kelemahan kita limna tahun dari sekarang.
Begitu mudah kita melupakan keadaan genting yang kita hadapi dalam Pilihan Raya Umum 1999. Maruah parti kita baru kita tebus padssa pilihan Raya baru lalu. ”
Merebut Jawatan
Tengku Razaleigh Hamzah, seorang tokoh veteran UMNO, telah mengumumkan akan bertanding merebut jawatan Presiden UMNO dari tangan Abddullah Badawi, pada Mesyuarat Agung Pemilihan UMNO yang akan berlansung pada 16 -20, 200 Disember tahun ini.
Ahli Dewan Rakyat (Gua Musang) itu telah menyifatkan Abdullah badawi bertanggungjawab atas pengalaman pahit UMNO dan Barisan Nasional pada pilihan Raya ke-12 8 Mac 2008.
Kalangan pemimpin-pemimpin UMNO di peringkat bahagian telah mempertikaikan hasrat Tengku Razaleigh Hamzah itu, kerana bagai mana beliau hendak membimbing seluruh ahli UMNO di negara ini, sedang beliau tidak berhasil menyatukan UMNO Negeri Kelantan.
Dalam sejarah negara ini telah tercatat, bahawa Tengku Razaleigh Hamzah telah gagal memimpin parti Semangat 46. Beliau bersama para pengkutnya telah ‘rujuk’ kepada UMNO sermula.
Kalangan pemerhati politik percaya, sekiranya Tengku Razaleigh Hamzah mengambil alih kepimpinan UMNO dari Abdullah Badawi, maka hayat parti kebangsaan Melayu itu tidak akan lama.
Kesimpulan; setia kawan Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak adalah menjamin kekuatan UMNO. Kekuatan UMNO akan menjamin negara maju rakyat padu. UMNO mempertahankian hak istimewa orang Melayu. Orang Melayu wajib bersatu untuk ,mempertahankan empat perkara yang termaktub dalam Perlembagaan negara:
* Orang Melayu penduduk asal negeri-negeri Melayu
mempunyai Hak istimewa sebagai rakyat negara ini.
* Agama Islam agama rasmi negara.
* BahasaMelayu bahasa rasmi negara.
* Raja-Raja Melayu adalah Raja berpelembagaan di
negeri-negeri dalam Malaysia.
Jika empat perkara tersebut telah hilang atau terhapus disebabkan keadaan politik dan sebagainya, maka bermaknalah bangsa Melayu akan hilang dari dunia.
Walau bagaimanapun orang Melayu tidak akan mencapai ‘bersatu dan berpadu’ hanya dengan badan-badan kebajikan sahaja. Kejayaan boleh tercapai, sekiranya semua parti politik orang Melayu ada kesedaran untuk bersatu padu mengikut kehendak Allah dalam Quran:
Berpeganglah semuanya dengan tali Allah(agama Islam) dan jangan kamu berpecah belah.
Pada 2 April 2008, sementara Najib Tun Razak mengumumkan, bahawa beliau akan menjelajah seluruh negara untuk mendekati ahli-ahli UMNO, Abdullah Badawi dengan tegas menolak spekulasi yang beliau akan meletakkan jawatan Perdana Menteri Malaysia.
“Saya masih ada di sini. Saya masih ada di sini. Mereka semua membuat spekulasi. Saya larilah. Saya letak jawatan.Kenapa saya perlu letakjawatan,” beliau menegaskan kepada BERNAMA.
“Kerajaan saya mendapat majoriti besar (walaupun) bukan dua pertiga, tetapi amat kukuh ...itulah sokongan yang diterima. Takkan saya nak lari, tinggal saya punya tanggungjawab,” tegas beliau lagi.
Pada ketika berucap dalam Majlis Penerangan Bersama Presiden UMNO, di Pusat Dagangan dunia Putra, Kuala Lumpur, pada 6 April, Abdullah Badawi dengan tegas dan ikhlas telah berkata, bahawa Timbalan Perdana Menteri, Najib Tun Razak akan menggantikannya sebgai Perdana Menteri dan Presiden UMNO apabila tiba masanya nanti.
“Umur saya sudh hampir 70 tahun, marilah kita sama-sama memulihkan parti,”katanya.
“Saya berharap dapat menyertai anda (merenung kepada Najib) ketika pengumuman ini dibuat, sekalipun saya berkerusi roda ...,” tegas Abdullah Badawi.
Tegasnya lagi, “ Saya tidak tamak dan sentiasa bersyukur, saya mahu kerjasama dengan beliau dan tidak sekali-kali akan cemburu,” kata Abdullah Badawi.
“Kita sama-sama kerja kuat, jangan biarkan UMNO pecah belah,” tambah Abdullah Badawi.
Dalam sejarah Islam, sama ada Nabi Muhammad s.a.w. sendiri mahupun para sahabat dan khalifah, walau ada kalanya mereka telah mengalami hampir kalah atau ditentang oleh musuh tetapi mereka tidak mundur, meletak jawatan atau lari dari tanggungjawab.

No comments: