Saturday, December 6, 2008

BUKIT ANTARABANGSA

BUKIT ANTARABANGSA

DUA MB SELANGOR BETANGGUNGJAWAB

Oleh: Mokhtar Petah

Tragedi tanah runtuk yang memusnahkan 14 banglo dan meragut beberapa nyawa, di Bukit Antarabangsas, Ampang, pada awal pagi tadi, adalah tanggungjawab dua Menteri Besar Selangor pada masa kerajaan negeri itu di bawah Barisan Nasional dulu.
Kira – kira jam 3.00 pagi tadi sebanyak 14 buah banglo dan beberapa nyawa terkorban akibat tanah bukit, di Taman Bukit Mewan dan Taman Bukit Mulia, Bukit antarabangsa, Hulu Kelang telah runtuh dan menghempat banglo – banglo tersebut.
Perdana Menteri,Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang telah melawat ke kawasan traged itu pada pagi tadi, telah menyatakan sedih beliau atas tragedi yang telah berlaku itu
PROJEK PERUMAHAN
Beliau meminta Menteri besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Kerajaan Selangor supaya menimbang untuk menghentikan projek perumahan kawasan lereng bukit di kawasan tersebut khasnya dan di seluruh Negeri Selangor amnya.
Kawasan – kawasan itu dan beberapa kawasan bukit dan lereng bukit di sekitar Hulu Klang telah diluluskan oleh kerajaan Barisan Nasional Selangor, di bawah dua Menteri Bersar , Tan Sri Muhammad Mohd. Taib dan Dato’ Seri Mohd., Khir Toyo.
Sejak tiga bula lalu penduduk – penduduk sekitar Tamah Kamesah, Melawati enam dan sekitarnya tekah meminta Kerajaan Selangor mengehentikan segera projek perumahan yang sedang di bina, di sekitar bukit tanadah air Hulu Kelang, di belakang Taman Kemesah.
TIDAK SELAMAT
Mereka khuatir, kalau bukit takungan air itu roboh nescaya beratus buah rumah akan musnah dan beribu menduduk akan tidak selamat.
Sebelum itu, pada masa Menteri Besar Khir Toyon memerintah Negeri Selangor, penduduk – penduduk Tamah melawati enam, telah trelah mengadakan tunjuk perasaan membantah pembinaan dijalankan di atas buki tinggi dan lereng bukit di belakang taman itu.
Tetapi bantahan penduduk tidak dipedulikan oleh Kerajaan Selangor pada masa itu dan projek itu terus dijalankan oleh pemaju –pemaju.
Sesuai dengan permintgaan Abdullah ahmad Badawi, penduduk-penduduk meinta Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim bertindak sertsa merta membatalakan projek perumahan yang berhampiran dengan tadahan air di belakang Taman Kamesah itu.

No comments: