Saturday, December 27, 2008

MADAH HIKMAT

HALOBA DAN KETAKSUBAN

[Kata - kata hikmah atau perrcakapan yang mengandungi pengetahuan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdulah Ahmad Badawi dalam beberapa ucapan beliau kepada orang ramai. Kata – Kata ini dikumpulkan oleh: Mokhtar Petah. Editor, Petah Shahrir Aidid.]

Pertuturan, percakapan, pengucapan orang-orang bijak pandai terdapat kata-kata yang mengandungi hikmat - doctrine - atau falsafah.Contohnya peribahasa Melayu adalah dari tutur kata orang Melayu Nusantara pada zaman silam yang kita gunakan pada masa ini.

Kata-kata yang berhikmat dan berfalsafah itu, misalnya, ‘terantuk baru tengadah’, ‘pucuk dicita ulam mendatang’, ‘hidup dikandung adat mati dikandung tanah’ dan sebagainya telah menjadi kalimat-kalimat pengetahuan yang diamalkan oleh genarasi yang lalu dan hari ini.

Pada masa ini, disebabkan kita tidak menaruh perhatian terhadap kata-kata atau ucapan orang bijak pandai kita, maka tidakterdapat peribahasa atau kata-kata berhikmat yang baru. Kita hanya menggunakan kata-kata hikmat atau peribahasa yang lama.

Dalam ucapan-ucapan Abdullah Badawi yang saya pilih untuk buku ini terdapat kata-kata hikmat doctrine atau falsaafah, tetapi tidak bersifat peribahasa – bidalan, perumpamaan, pepatah – yang baik bagi kita generasi pada masa kini mempelajari, menghayati atau mengamalkannya.

Berikut ini ialah kata-kata hikmat doctrine Abdullah Badawi yang saya susunkan untuk memudahkan setiap individu yang mempelajari, mengamal dan menghayatinya.

(A)

Adalah satu yang malang sekiranya sumber berbilion dolar yang ada pada negara-negara Islam tidak dapat meningkatkan kualiti hidup ummah.

Adalah suatu yang ironi apabila dunia melancarkan peperangan terhadap pengganas – musuh yang kita masih belum dapat takrifkan.

Ahli-ahli UMNO majoritinya masih berpegang kepada prinsip keimanan yang mengakaui penentuan Ilahi.

Aktiviti jenayah pada masa ini semakin bersifat ganas dan penjenayah semakin bernai dalam menjalankan irtiviti mereka.

Amalan demokrasi (boleh) subur jika semangat demokrasi dapat dipamerkan secara penuh tanggungjawab oleh pelbagai pihak.

Amalan demokrasi yang sihat akan menghormati suara dan kehendak majoriti rakyat.

Anak Melayu dan Bumiputgera yang dahulunya dibesarkan melalui bimbingan keluarga dengan

nilai-nilai keluarga Melayu kini melalui kini melalui proses pembesaran dan pendewasaan yang jauh berbeza, ada kalanya mereka memperlihatkan sifat yang lebih individualistik..

Apabila orang – orang Melayu sudah rasa lebih terejamin kedudukan mereka, jalinan kerjasama terhadap kaum-kaum lain dapat ditingkatkan.

Asas nilai kemanusiaan yang telah runtuh kerana

Akibat dari tafsiran sempit yang didorong oleh amalan permusuhan, haloba dan ketaksuban.

(B)

Bangsa kita harus (mesti) mengembalikan keagungan sejarah menjadi satu bangsa yang gagah, bernai, berilmu hingga dapa menembusi batas sempadan politik.

Bangsa kita harus (mesti) sanggup bekerja kuat, mempunyai ketekunan, desdikasi dan menghasil kan barang-barang berkaliti tinggi.

Bangsa yang berjaya dan negara yang maju tidak mungkin dapat dicapai melalui ceramah dan rapat umum semata-mata.

Bangsa yang perkasa dan negara yang gagah tidak terbina melalui selogan dan retorik semata.

Bantulah negara dalam menyelesaikan isu-isu utama yang menyentuh pendudikan, penyakit soisial, peluang ekonomi dan masalah remaja.

Berkhidmat dengan hati yang kudus, berbaktilah dengan jiwa yang tulus semata-masa kerana Allah.

Berpeganglah kepada kalam Allah dan yakinlah kepada janji Allah.

Bersuaralah dengan tegas dan berani menjadi jurubicara kepada aspirasi rakyat.

Bersuara terus bersuara untuk menegakkan keadilan danujtuk memperjuangkan kebenaran sejagat.

Betapa tinggi dan berharganya nilai keamanan dalam menentukan kesejahteraan hidup setiap warga di negara ini.

(C)

Cabaran utama polis ialah untuk meningkatkan keyakinan rakyat terhaap anggota-anggotanya dan perkhimatrannya.

Calon yang mempengaruhi perwakiklan untuk menjual maruah lebih dahulu hilang maruah diri.

Cercaan ke atas agama Islam diburukkan lagi dengan tentangan atas Islam. Islam dilihat sebagai ancaman militan kepada tamadun lain tanpa penghargaan kepelbagaian budsaya, sistem politik dan ideologi yang wujud dalam Negara Islam.

Cerdik pandai genarasi muda kita perlu menimba pengalaman politiki grassroot kerana di sinhilah kekuatan kita.

(D)

Dalam dunia yang semakin global, persaingan akan

datang kepada kita walaupun kita tidak menjemputnya.

Dalam hasrat meninggikan kedudukan orang Melayu Pulau Pinang, mereka tidak harus ketinggalan dan tidak sepatutnhya (mereka) hanya menjadi penonton.

Dalam kontek kerjasam, kita perlu terus menekankan usaha-usaha bersepadu bagi mempastikan tugas – tugas globalisasai dan persefahaman semua pihak.


Demi kepentingan masyarakat Islam sejagat, adalah penting untuk berbezaan pendapat itu diselesaikan melalui perundingan dan perbincangan yang rasional.

Demi sarvival negara, adalah penting untuk kesetabilan politik dipertahankan dalam hasrat mahu menjamin kemakmuran ekonomi dapat dicapai.

Demonrasi amalan bukan penekatan yang dapat diizinkan.

Dengan kejayaan kita jmembina Melayu yang kuat, kita akan dapat menghapuskan kebimbangan di kalangan bangsa kita.

Disebkan perasaan malu atau enggan mengaku, jumlah sebenar mereka yang terlibat dengan rasuah munhgkin lebih tinggi daripada yang diperakukan.

Dunia sedang berubah pesat dengan arus teknologi dan komunikasi yang menukarkan cara hidup kita.

Dunia sedang memperlihatkan kebenaran berada di pihak yang kuat, nasib negara kecil bagaikan terletak kepada ihsan negara yang kuat dari segi ketenteraan.

Hanya budaya rimba yang menghalalkan perbuatgan membunuh anak sendiri (zuriat) serta memiliki rasa cemburu dan terancam kepada zuriat sendiri.

Hadapilah segala cabaran dengan cekal dan anggaplah setiap cabaran sebagai sebagai proses meningkatan kematangan diri.

Hari ini kelihatan mahu menidakkan kedudukan istimewa orang Melayu dan kaum Bumiputera yang matlamatnya memerlukan masa lebih panjang untuk dapat dipenuhi.

Hasad dengki telah mendorongkan fitnah, hasutan telah menimbulkan prasangka dan ketidakadilan, lalu akhirnya tercetus perdenketaan.

(I)

Impian akan tinggal sebagai satu mimpi tanpa adanya kesungguhan untuk menjadikan satu keyataan. Sesuatu impian sebelum dapat menjadi kenyataan perlu mempunyai program bertindak secara tepat untuk memenuhi matlamat.

Inilah masa untuk kita membuktikan kepada dunia bahawa kerajaan Islam, negara Islam dan masyarakat Islam boleh menangani masalah ekonomi ummah dengan lebih berkesan.

Islam adalah agama yang sedang pesat berkembang di dunia. Ini adalah agama yang kedua yang paling banyak penganut. Ia mempunyai tradisi kecemerlangan dan penciptaan. Bagaiman pun kita masih gagal mengambil kesempatan atas kegagalan itu.

Islam dilihat sebagai ancaman militan kepada tamadun lain tanpa mengharagai kepelbagaian budaya, sistem politik dan ideologi yang wujud dalam Negara Islam.

(J)

Jangan bersandiwara dalam majlis-majlis yang dianjurkan oleh orang-orang bukan Melayu tetapi bila balik ke lubuk sendiri lain pula nada dan bahasanya.

Jangan ingat kuasa Melayu dalam arena politikboleh kekal selama-lamanya.

Jangan leka semata-mata kerana pimpinan kerajaan dan perkhidmatan awam dikuasai oleh (orang) Melayu.

Jangan sekali meniup bara (perkauman), takut terbakar seluruh negara.

Jika ada sokongan, harapan saya akan ada juga kerjasama bukan setakat verbal support , kerana bagi saya, itu tidak membantu.

Jihad kita ialah untuk melepaskan orang-orang daripadsa belenggu kemiskinan dan tidak memburu dengan senapang dan meriam.

Jika kemiskinan boleh membawa kepada kekufuran, kejayaan dan kekayaan juga (boleh membawa kekukufuran) jika tidak dilandaskan kepada iman yang kukuh.

Jika kuat bantu yang lemah, jika kaya, berkongsialah dengan yang miskin, jika berilmu, didiklah yang masih cetek pengetahuan, jika alim bimbinglah yang jahil.

Jika peperangan berlaku dan merebak, banayak kesusahan yang akan timbul, ekonomi dunia akan kembali muram, pengangguran meningkat.

Jika tanggungjawab ini dapat saya sempurnakan secara amanah, jujur, cekal dan adil akan berjayalah seorang hamba dalam mencapai ujian Ilahi.

(K)

Kaki tangan awam hendaklkah menghayati sedalam-dalamnya slogan brsiuh, cekap dan amanah hingga menjelmakan dalam budaya kerja dan dapat mempamerkan corak kepimpinan melalui teladan.

Kalau ada pendekatan yang kita gunakan, kita gunakan pendekatan itu, kalau kita ada dasar tertentu dan menunjukkan ada kesan baik, maka dasar itu pasti dijalankan.

Kejayaan yang diwarisi pada hari ini tidak mungkin kekal jika kereativiti dan inovasi tidak dijadikan sebahagian dari budaya hidup sederhana.

Kempen politiki akan berkesan kalau jika dapat dihormati.

Kempen politik perlu memperlihatkan sebaik-baik contoh.

Kenapa kita masih bergantung kepada orang lain untuk menyediakan kebajikan dan kemanusiaan.

Kepimpinan politik perlu memperlihatgkan sebaik-baik contoh.

Kepimpinan politik politik akan berkesan jika dapatg dihormati.

Kepimpinan politik perlu memperlihatkan sifat-sifat kejujuran,

kerajinan, ketekunan dan kesungguhan menjadi penggerak

dan peneraju kepada kepimpinan-kepimpinan lain.

Kepimpinan politik perlu bersikap terbuka, sedia menerima teguran (kritik) untuk menyuburkan budaya demokratik.

Kepimpinan politik perlu mencerminkan imej bersih, bebas dri tohmahan dan amalan rasuah.

Kita akan terus bersama rakyat antarabangsa yang tidak bersetuju dengan peperangan untuk terus mengutuk perbuatan yang kita anggap primitif.

Kita bersyukur kepada Allah kerana berada di bumi yang aman dan damai meskipun suasana politik dunia ketiga bergelora.

Kita bersyukur kepada Allah kerana berada dalam kehidupan yanhg selamat dan sejahtera meskipun dunia diancam keganasan dan peperangan

Kita bersyukur kepada Allah kerana berada di negara yang masijh nmakmnur meskioun ekonomi dunia menjadai lesu.

Kita harus (mesti) belajar daripada sejarah awal pembangunan Islam di Madinah.

Kita harus membuktikan kepada dunia, bahawa majitriti umat Islam cintakan keamanan.

Kita hendaklah belajar dan terus belajar menimba pengetahuan dan menguasai teknologi dan kepakaran baru.

Kita mampu menjadi ummah yang kuat yang dihormati oleh warga dunia dengan memegang teguh kepda perintah Allah.

Kita mesti berani untuk menyeru dan menerima kesahihan ijtihad mutakhir bagi memstikan ajaran agama kita terus relevan sepanjang zaman.

Kita mestilah berusaha dan terus berusaha melahirkan lebih ramai cerdik pandai, ilmuan, teknokrat dan profesional Melayu.

Kita mudah menerima pengaruh luar yang mahu mengauit keuntungan daripada kelemahan kita.

Kita tidaka harus membenarkan Islam dirampas oleh mereka yang mempunyai pemahaman yang singkat tentang agama.

Kita tidak harus membenarkan saudara sesama Islam tenggelam dalam serba kekuarangan. Sekiranya tidak ditangani, kemiskinan akan memberi tekanan yang tidak terhingga kepada keutuhan masyarakat kita.

Kita tidak mesti bergantu kepda orang lain untuk menyediakan kebajikan dan kemanusiaan.

Konsep Islam yang disalah-tafsirkan boleh membantutkan pertumbuhan ummah dan menjauhkan kita dari pembangunan duniawi.

L)

Langkah - langkah penerapan anti rasuah mesti disokong

Olehusaha punitif; aduan rasuah disiasat dengan pantas dan jujur.

Langkah tegas perlu diambil untuk menangani gejala rasuah.

Layanan mesra dan saksama kepada rakyat, terutama kumpulan bawahan – rakyat biasa dan miskin amat diperlukan.

(M)

Masanya telah sampai untuk dipisahkan jawatan politik dengan kepentingan perniagaan. Jika kita tidak bertindak tegas dikhuatiri pengaruh UMNO akan tgerhakis lalu parti menjadi lemah, perjuangan bangsa hilang dan masa depan negara menjadi kabur.

Medan politik adalah tgeter yang menyentuh realiti yang tidak dapat dipoerdaya dengan sandiwara.

Membina negara berdaya maju memakan masa yang panjang tetapi kemusnahanya boleh berlaku dalam masa yang singkat.

Membina perpaduan nasional yang sejati memakan masa yang panajang dan usaha yang berterusan.

Membina perpaduan nasional yang mantap memerlukana fikiran yang objektif dan rasional.

Membina perpaduan nasional yang kukuh dan menjadi penentu kepaada kesetabilan negara dalam jangka panjang.

Memerangi keganasan bukan sekadar menentang pelaku dan dalang serangan pengganas, tetapi juga memerangi kemiskinan, ketidakadilan, kuasa dan poenjajah yang menimbulkan kemarahan dan kebencian.

Mempolitikkan program pendidikan adalah perbauatan paling tidak bertanggungjawab yang hanya akan memusnahkan masa hadapan anak-anak yang berwsih dan tidak berdoa.

Meningkatakan mertabat bangsa Melayu adala agenda utama dan ulung kita.

Menjamin keadilan dan kesaksamaan kepda bukan Melayu adalah pendekatan kita.

Masyarakat antarabangsa akan beralih kepda pengganasa dan negara yang kononnya dipanggil pengganas yang ditunjukkan oleh pandangan politik antarabangsayang lebih dominan ebagai ancaman.

Media antarabangsa jarang menyamakan Islam dengan kemakmuran, keamanan dan kesederhanaan negara-negara Islam.

Minda mereka menjadi ladang-ladang yang sangat subur untuk ditgerokai oleh gerakan pembangkang yang sentiasa memasang jerat di pergentingasn.

(N)

Nafsu dibenarkan menguasai akal, lalu kesilapan demi kesilapan terus berlaku.

Nama baik sanggup dihitam (kotor)kan kerana pengaruh dengan ganjaran upah (dan rasuah)

Negara yang membantah atau mempunuai berpezaan pandangan serta tidak rela bersubhat, dilabel sebagai musuh.

Negara yang sanggup bersyubhat dianugerahkan ganjaran – diberi upah dalam bentuk kewangan dan bantuan ketenteraan.

(O)

Orang Melayu dan kaum Bumiputera meminta supaya keistimewaan tertentu dijamin untuk membolehkan mereka pada saqtu hari nanti dapat berdiri sama tinggi dan berlari sama pantas dengan kaum-kaum lain.

Orang Islam sering dilihat dengana pandangan yang streotaip sebagai mundur walaupun kenyataan yang umum seperti itu tentunya tidak adil.

Orang Melayu bagaikan darah yang menentukan jantung terus berdenyut.

Orang Melayu mencari perlindungan dari kuasa politik, tetapi kerana perpecahan, kuasa politik Melayu mungkin tidak sekuat dahulu.

Orang Melayu tidk harus ketinggalan , tidak harus terpinggir dan patut hanya menjadi penonton.

Orang Melayu tidak membangkitkan perkara yang menuntut sesuatu yang boleh menghakiskan hak bukan Bumiputera.

No comments: