Thursday, March 25, 2010

RUKUN NEGARA



KAJI SEMULA RUKUN NEGARA


Oleh: Mokhtar Petah


Kerajaan dan rakyat Malaysia yang beragama Islam, sedang berada dalam keadaan selesa dan tidak berfikiran serabut, kerana digugat oleh ‘ tidak hakikian’, atas penggunaan nama ALLAh oleh sebuah majalah Kristian yang telah diluluskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur baru – baru ini.

Dengan penangguhan mahkamah juga, nama ALLAH tidak boleh digunakan oleh majalah tersebut. Keputusan tersebut boleh dianggap, nama ALLAH tidak boleh digunakan oleh umat bukan Islam dalam apa jua bidang dan urusan.

Penggunaan nama Allah, hanya, boleh digunakan oleh umat Islam di seleuruh Malaysia dan di bawah Yang Dipertuan Agung. Dengan penggunaan ini saya yang menyanjung Rukun Negara yang lima, mengharapkan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak dan para angota kabinet beragama Islam, terutama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejor Jeneral (B) Dato’ Seri Jamil Khir b. Hj. Baharom mengkaji semula bari (1) dan baris (2) Rukun Negara:

Kepercayaan kepada tuhan

Kesdetiaan kepada Raja dan negara

Keluhuran Perlembagaan

Kedaulatan undang - undang

Kesopanan dan kesusilaan.

Pada kata hikmat pertama: Kepercayaan kepada tuhan, menimbulkan keraguan kepada saya mengenai ‘tuhan’ dan tidak menggunakan ‘ALLAH’. Saya harap kata ‘tuhan’ itu ditukarkan dengan kata ‘ALLAH’ atau kata – kata “Tuhan Yang Maha Esa’.

Kata nama ‘tuhan’, tidak boleh diertikan dengan kata nama ‘ALLAH’ dalam bahasa Quran dan bahasa Arab. ALLAH ertinya ‘Rab’ atau Rabbun’, iaitu Maha Penguasa atau Maha Pendidik (manusia kepada mernyembah dan mengabdikan diri kepada – Nya).

Kata ‘tuhan’ dalam Rukun Negara itu, adalah kata umum dan tidak mempunyai apa – apa kekuasaan. Kata ‘tuhan’ itu bererti :sesuatu yang disembah oleh mmanusia, seperti batu, api, matahari hatta kemaluan lelaki dan perempuan.

Dalam ilmu bahasa Melayu kuno, iaitu bahasa Melayu Campa dan empat wilayah Selatan Thailan serta Kepulauan Melayu - Nusantara, bahawa kata nama ‘tuhan’ itu dibentuk dari dua kata nama, iaitu ‘hantu’. Hantu yang masih belum menyatukan dirinya dengan sesuatu benda yang disembah manusia. Masih dinamakan ‘hantu’. Setelah ia bersatu dengan sesuatu benda yang disembah manusia, kata namanya, ialah ‘Tuhan’.

Maka, kita tidak mahu umat bukan Islam menggunakan nama “Allah’, tetapi kita sendiri sebagai umat Islam, tidak sedar atau tidak arif, iaitu dalam Rukun Negara yang kita sanjung itu, tidak menggunakan nama ALLAH, tetapi mengunakan kata nama, ‘sesuatu yang disembah oleh manusia’ iaitu tuhan – dua benda jadi satu, tuhan.

Presiden Indonesia, Ir. Soekarno dan Dr. Mohd. Hatta serta kabinet revolusi Republik Indonesia (1945), dengan meminta pandangan para ulama Islam, telah menggunakan kata – kata keramat ‘ Ketuhanan Yang Maha Esa’, iaitu tidak menggunakan kata nama, ‘tuhan’ sahaja.

Sebelum ‘Rukun Negara’ di kemukan ke kabinet dan ke pihak tertinggi, saya telah memaklumkan mengenai kata nama ‘tuhan’ dalam percakapan saya dengan Menteri Dalam Negeri,Tan Sri Ghazali Shafie. Beliau memberi jaminan untuk menelitinya.Tetapi, nama ‘tuhan’ digunakan jua.

Oleh itu hingga kini, Indonesia kukuh perpaduan rakyatnya yang terdiri dari berbagai keturunan.Tidak ada umat manusia dari keturunan pendatang (Cina dan India) menuntut hak – hak seperti di Malaysia.

Barisan akhir Tukun Negara, ‘Kesopanan dan kesusilaan’, mestilah diubah dan ditambah kata, ‘Amanah, Kesopanan dan kesusilaan. Adalam Agama Islam ‘amanah’ sama penting dengan kesopanan. Walaupun manusia sopan, tetapi jika tidak ada ‘amanah’, maka dia boleh atau sentiasa mahu’ jadi manusia yang corrupted – menyelewenga dan rasuah.

Saya amat bangga bahkan menyanjung ‘Runkun Negara’, tetapi kerana dua faktor yang saya utarakan di atas menyebabkan saya tidak puas hati.

No comments: