Sunday, March 28, 2010

ARTIKEL (ulangan)


DUA PARTI MELAYU AKAN BERKUBUR?

Oleh: Mokhtar Petah


Jika UMNO dan PAS sama-sama ‘keras kepala’ tidak mahu berpadu, besar kemungkinan, pada pilihan raya ke-13, dua parti politik Melayu dan ummah itu akan lemah atau hilang di telan oleh kekuatan golongan Ma’juj dan sosialis demokrasi.


UMNO yang telah berusia kira-kira 62 tahun dan PAS 57 tahun telah amat dewasa, orang Perak kata tuan teben. Tetapi mereka masih tidak berpadu seperti yang diharap-harap-harapakan oleh sebilangan besar ummah pada tahun 1951 hingga pada masa ini.


PAS keras kepala tidak mahu bekerjasama dengan UMNO. UMNO keras kepada menolak PAS dan menyifatkan parti Islam itu merbahaya kepada negara.


Semua ahli UMNO dan PAS beragama Islam. Masing-masing tidak bersatu. Membawa diri ke hulu dan ke hilir disebabkan pegangan atau fahaman yang tidak sama. UMNO menentang negara Islam dan PAS mahukan negara itu.


Mereka sembahyang di bawah satu bumbung masjid. Berdoa dengan tujuan yang sama:


Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan akhirat, dan peliharalah kami dari azam neraka.


(Al Baqarah:201).


Ya Tuhan kami, janganlah Kamu memesungkan hati kami setelah Kamu memberi petunjuk kepada kami ...


( Ali Imran:8)


Apabila mereka di luar masjid, mereka merayap dan bertengkar dan bermusuhan kembali – macam orang Yahudi dengan orang Arab. Pas kata mereka baik. Umno bangga mereka lebih baik. Tetapi umat Islam yang beriman kepada Allah, amat mengetahui, siapa di antara mereka itu yang baik.


Kalangan orang UMNO masih taksub kepada undang-undang ciptaan manusia (orang-orang England). Kerana taksub itu, apabila Abdullah Ahmad Badawi mengemukakan Islam sebagai amalan dalam UMNO dan kerajaan, ramai orang UMNO yang mahukan beliau turun dari kedudukannya.


Ada yang melemparkan berbagai tuduhan kepadanya. Nasib baik beliau bukan lepasan MCKK, kalau beliau dari maktab itu, tentulah beliau dituduh melakukan liwat juga.


Sebilangan dari ahli-ahli UMNO yang berpengetahuan Islam – lepasan sekolah menengah dan universiti Islam – mahukan Negara Islam seperti yang diperjuangkan oleh PAS, tetapi mereka takut bersuara, kalau-kalau hilang kedudukan dan periuk nasi kering kontang.



Abdullah badawi


Najib



Nik aziz


Pada masa Abdullah Ahmad Badawi beria-ia menyeru rakyat Malaysia menerima Quran dan Sunnah untuk panduan, maka PAS yang hendak ‘merebut kuasa’ dan berusaha menjatuhkan beliau telah mengalah; tidak lagi meneruskan perjuangan menegakkan negara Islam, kerana takutkan DAP dan mereka dalam Parti Keadilan Rakyat yang liberal dan menganut sosio-demokrasi.


Orang-orang PAS sanggup menghapuskan cita-cita suci menegakkan negara Islam, semata-mata kerana hendak bersahabat karib dengan golongan yang tidak mahukan negara Islam dan mahu menjatuhkan Perdana Menteri yang taat kepada Allah itu.


Semenjak tahun 1951 lagi, saya menyanjung UMNO dan menyanjung PAS. Tetapi malangnya UMNO yang telah berusia 65 tahun – tua tobin (pinjam cakap orang Perak) masih tegar (bukan tegas) tidak mahukan negara Islam.


Mereka dalam UMNO kini nampaknya telah menjadi orang PAS dan para penganuat sosio-demokrasi, bersemangat untuk menjatuhkan Abdullah Ahmad Badawi. Kini, sebilangan UMNO, ahli PAS dan mereka (orang Islam) dalam PKR telah melanggar sabda Nabi Muhamamad s.a.w.,


“Dengar dan taatlah kamu meskipun yang memerintah kamu itu seorang hamba berkulit hitam yang kepalanya bagaikan buah anggur kering.”


Pada titik koma pergeseran antara UMNO dengan PAS ;UMNO menolak Negara Islam dan PAS telah patah paruhnya uantuk menegakkan negara Islam, maka saya meramalkan, pada pilihan raya ke – 13, kedua-dua parti politik ummah itu akan lumpuh dan hilang di muka bumi.


Para pengundi pada pilihan raya itu nanti yang terdiri dari orang Islam, tidak percaya kepada UMNO kerana menentang negara Islam dan mereka tidak percaya kepada PAS, kerana parti itu telah patah paruh dari menegakkan negara Islam.


Sebilang besar orang Melayu yang tidak mengundi Barisan Nasional (UMNO?) pada pilihan raya ke – 13 kerana parti itu menentang negara Islam, sedangkan dalam konsep Islam Hadhari menyanjung Islam.


Mereka melihat sebilangan besar ‘orang kita’ dalam UMNO, pada ketika berada dalam masjid berkeadaan seperti Abu Bakar As Siddiq dan para sahabat nabi yang lain, tetapi di luar masjid dan di mana-mana, mereka seperti Abdullah bin Ubai di Madinah pada zaman Nabi Muhammad. S.A.W.


Itulah salah satu faktor Barisan Nasional mengalami kekalahan dalam pilihan raya yang ke- 12 yang lalu.


PAS juga akan menghadapi nasib yang sama dengan UMNO, kerana para pengundi Melayu yang tegar iman tidak percaya lagi kepada parti itu, disebabkan tidak lagi memperjuangkan Negara Islam.


Jalan untuk menyelamatkan dua buah parti ummah itu dari berkubur tanpa nisan, maka mestilah berikhtiar untuk bersatu. Kedua-duanya hendakkah jauhkan diri dari perasaan ‘keras kepala’ dan saling menyedari kesilapan dan kesalahan.


Saya amat takut, kedua-dua parti ummah itu akan berlaku tindakan Allah seperti firman-Nya dalam Quran:


Ditimpa ke atas mereka kehinaan di mana sahaja mereka berada, kecuali mereka yang menjaga hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.


(Ali Imran: 112).


Jika UMNO dan PAS telah berada ditahap firman allah di atas ini, maka, orang Melayu dan ummah akan kembali dijajah diri dan fikiran serta negara mereka oleh golongan yang menentang negara Islam dan menganut fahaman yang anti Islam, Melayu dan Raja Melayu.


Bersatulah UMNO dengan PAS sebelum terlambat atau jangan sampai nasib dimasa telah menjadi bubur.

No comments: