Sunday, March 21, 2010

QURAN, HADIS DAN LAIN


DIHASUT SYAITAN


Jika anda dihasut oleh sesuatu hasutan dri syaitan, maka mintalah prlindungan dengan Allah (jangan meminta pertolongan kepada bomoh yang bersahabat dengan syaitan) – gunakan bomoh yangmenggunakan ayat – ayat Quran sebagai jampi atau mentera - , sesungguhnya, Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. – Al A’raaf:200.

* Meminta pertolonga kepada bomoh bersahabat dengan syaitan akan

mengakibat kita menjadi syirik (menduakan Allah) dan kufur.




HADIS

AKHLAK


Nabi Muhammads.a.w. bersabda: sesempurna orang – orang mukmin imannya, ialah yang terbaik budi pekerti atau moralnya. Dan sebaik – baiik kalian, adalah yang terbaik pergaulannya terehadap isteri / isteri - isteri mereka. – Perawi: Turmuzi.



PETUA

JIRAN


Jika anda berjiran dengan orang – orang kafir, bernbaikjlah dengan mereka sekadar tidak merosakkan agama, iman dan maruah anda, dan jika jiran – jiran anda itu orang – orang Islam, hormatilah mereka dan anggaplah mereka sebgai diri anda sendiri, tetapi jagalah batasan maruah dan amanah anda.




TAHUKAH?


PEMIMPIN


Ada pemimpin yang lebih pandai dan bijak dari kebanyakan rakyat dan ada pemimpin tidak mempunyai kepandaian dan kebijaksanaan sepertirakyat, tetapi kerana pemimpin itu ada kuasa, ada kalanya, fikirannya yang bodoh, menjadikan rakyat tertindas dan terikut – ikut akan kebodohannya. Apabila telah berlaku demikian, akibatnya Negara mundur dan orang – orang asing mengusai Negara itu pula.

No comments: