Friday, March 6, 2009

QURQN

JANGAN MINTA PERDAMAIAN

Hai orang-orang yang beriman, kalian Taatkan Allah dan kalian taatkan perintah Rasul (Muhammad s.a.w.) , dan kalian jangan buangkan (batalkan) amalan-amalan kalian.

Sesaungguhnya orang – orang yang tidak beriman (kafir) dan mnenghalangi (orang lain) dari jalan Allah, kemudian itu mereka mati dalam kekafiran, Allah tidak akan mengampun mereka.

Oleh itu, janganlah kalian lemah hati (bacul) dan berteriak meminta perdamaian, kerana kalian lebih tinggi (mulia), dan Allah bersama kalian dan Allah tidak akan menghilangkan amalan-amalan kalian. – Muhammad: 33 - 35

HADIS

NABU MUSUHI TIGA ORANG

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Tiga orang yang aku mnusuhi pada hari kiamat nanti, iaitu orang yang telah memberi (sesuatu) kepada saya dan meminta kembali, orang yang menjual manusia dan memakan hasil jualan manusia dan orang yang mengupah seseorang (untuk menjalankan kerjanya), tetapi tidak membayar upahnya.

- Perawi: Abu Hurairah

PETUA

MEMILIH GADIS

Jika hendak memilih seseorang gadis untuk dijadikan kekasih dan isteri, hendaklah lihat pada lima yang baik dan lima yang keji, itu: 1 - Rupa dan perawakannya, 2 - pegangai atau budi bahasanya, 3 - ilmu pengetahuannya, 4 – Percayakan dirinya dan 5 – Mengutamakan ibadat kepada Allah. Lima yang keji: 1 – P

No comments: