Tuesday, March 31, 2009

HAJI ABDUL HADI AWANG PRESIDEN PAS

Image

Haji Hadi Awang

[Sambungan ucapan Haji Abdul Hadi Awang dalam Dewan Rakyat kerajaan menyokonbg usul pihak Kerajaan Malaysia untuk mamansuhkan kekebalan Raja Melayu, pada Disember4 1992 (Lihat buku, Kerajaan Mansuh Kekebalan Raja Melayu, oleh: Mokhtar Petah - 1993). Kami berharap ucapan yang menjuadi bahan sejarah ini dapat memberi manfaat kepada pembaca yang intelektual atau Ulul albab. Editor, Petah Shahrir Aidid.]

Bila anak gabanor itu kalah dalam sukan lalu dia memukul seorang Kristian Ortodok yang bukan Islak, tetapi mengikut prinsip keadilan orang yang melakukan kesalahan mesti dijatuhkan hukuman. Saidina Umar telah menjatuhkan hukuman yang tepat berdasarkan prinsif Islam dan seterusnya menyampaikan ucapannya yang masyhur kepada Gabenornya yang bermasud:

Wahai Amar, wahai Gabenor, sejak milahat kamu memperhambakan manusia? Sesungguhnya manusia itu dilahirkan oleh ibu-ibu mereka dalam keadaan bebas dan merdeka.”

Manusia tidak boleh diperhambakan. Untuk menjamin hubungan baik di antara pemerintah termasuk Raja dan rakyat, Islam mewajibkan, yang pertama mewajibkan nasihat. Sabda Rasulullah

s.a.w., addinunnasihah, yang bermaksud, “ agama itu nasihat”.

Lalu para sahabat bertanya: “Untuk siapa?” Sabda Rasulullah s.a.w.

Yang bermaksud, “Bagi Allah, bagi Rasul – Nya, bagi kitab – Nya”.

UMAT ISLAM

Yakni nasihat itu mestilah berdasarkan perkara prinsip bagi pemimpin - pemimpin umat Islam dan bagi rakyatnya. Bukan sahaja pemerintah, Raja yang memberi nasihat tetapi rakyat juga boleh memberi nasihat dalam perkara - perkara tertentu. Di antara nasihat dalam negara yang berdasarkan kepada Demokrasi Berparlimen ialah nasihat melalui Parlimen, termasuk peranan pembangkang hendaklah diberi bukan sahaja peranan kerajaan dan mereka yang membri nasihat hendaklah diberi hak.

Akhbar – akhbar juga hendaklah diberi peluang untuk membri nasihat. Sekiranya memberi nasihat ini dihalang dan disekat maka timbullah suarat - surat layang. Adanya surat - surat layang ini kerana tersekat untuk memberi nasihat dan tidak berani memberi nasihat. Kalau surat - surat layang juga disekat, kita bimbang batu pula yang akan melayang.

Yang kedua, untuk menjaga hubungan baik di antara pemimpin dan rakyat ialah menolong. Mesti berlaku tolong - menolong antara satu sama lain. Sabda Rasulullah s.a.w. (menyebut sebuah Hadis) yang bermaksud, “Tolonglah saudaramu yang zalim atau yang kena zalim”.

Lalu para sahabat bertanya, “ Wahai Rasulullah, yang kena zalim itu kami faham, dia perlu diberi pertolongan. Bagaimana memberi pertolongan kepada yang zalim?”

MEMBERI PERTOLONGAN

Sabda Rasulullah s.a.w., “Menghalangnya daripada melakukan kezaliman, itgu bermakna memberi pertolongan kepadanya.”

Yang ketiga, Islam mewajibkan adil. Sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud, “Hendaklah kamu berlaku adil walaupun hukuman itu terpaksa dikenakan ke atas diri kamu sendiri.”

Kemudian mengharamkan kezaliman. Betapa haramnya kezaliman itu sehingga Allah berfirman yang mafhumnya, ' Jangan kamu cenderung kepada orang – orang yang zalim, nanti kamu disentuh oleh api neraka.'

Dan seterusnya Hadis Qudsi, Rasullah s.a.w. Menceritakan, Allah berfirman yang bermaksud, ' Wahai hamba – hamba – Ku, sesungguhnya aku mengharapkan zalim itu kepada diri-Ku, maka janganlah kamu melakukan kezaliman.'

Tuhan mengharamkan zalim kepada diri – Nya sendiri dan mengharamkan zalik kepada hamba – hamba- Nya.

Seterusnya kelemahan – kelemahan dari saki - baki undang – undang Inggeris hendaklah dihapuskan walaupun sampai ke peringkat meminda Perlembagaan kerana Inggeris sendiri sudah meninggalkan perkara – perkara yang lapuk. Adakah kita masih hendak mengekalkan perkara yang sepatutnya dipinda berdasarkan kepada perubahan yang memerlukan kepada pindaan.

MEMECAT SULTAN

Inggeris pada zaman penjajah pernah memecat Sultan Perak, mungkin kerana kepentingan politik Inggeris dan mungkin kerana hal – hal yang lain.

Inggeris pernah memecat Sultan Terengganu selepas perang dunia II kerana hal -hal yang tidak menyenangkan dalam masa peperangan dan beberal perisitwa yang lain.

Untuk menjamin kemurnian Raja Berpelembagaan dan demokrasi Berparlimen maka Perlembagaan dan undang -undang yang ada perlu dikaji semula dan dipinda.

Mereka yang terlibat dengan penggubalan undang – undang dan melaksanakannya seperti Jemaah Menteri, para pegawai, para hakim, peguam, polis, BPR (kini: Suruhanjaya Pembasmi Rasuh Malaysia) dan sebagainya hendaklah diberi hak dan perlindungan yang sewajarnya. Mestilah diberi pembelaan menyeluruh bukan satu kes sahaja. Bukan dalam maslaah kes Gomez tetapi juga dalam kes Memali, Lubukj Merabau(anggota- keselamatan menembak mati Ibrahimn Libya dan beberapa orang ahli PAS – mp) dan lain – lain.

MENDAPATKAN PERLINDUNGAN

Kedaulatan undang – undang tidak wujud selagi masih ada orang – orang yang merasai dirinya secara langsung atau tidak langsung mengatasi undang – undang (perlembagaan). Sama ada orang yang meras dirinya secara langsung atau yang berada di sekelilingnya secara tidak langsung mersakan dirinya mendapatkan pelindung.

Mengatasi undang – undang. Selagi hal ini wujud, maka kedaulatan udang- undang – undang tidak ada. Selangi adanya orang sekeliling yang menyuap Raja dengan balak,saham, dengan tanah dan lain – lain di sampihg ada Raja - Raja yang terpengaruh dengannya.

Usul ini mestilah untuk kebaikan semua. Bukannya untuk satu pihak sahaja. Mestilah bersifat menolong semua orang yang mah melakukan kezaliman supaya jangan melaku kezalimanitu dan orang yang kena zalim supaya dibela dengan seadil – dilnya.

Rasulullah s.a.w. pernahmenyokong halful – fudhul yang dimemeterikandi zaman jahiliah berpunca daripada seorang yang menjual barang kepada seorang hartawan Mekah, tiba – tiba tidak dibayar harganya. Ini pelabor asing yang datang, kemudian tidak dibayar kepadanya dengan bayaran yang patut, lalu beberapa orang bangsawan Mekah mengadakan perjanjian Fudhul bagi membela orang yang teraniaya. Rasulullah mengatakan, “ Walaupun is dimeterikan padazaman sebelum Islam, mka aku setuju dengan perjanjian itu.”

MENERIMA ISLAM

Saya mengalu – alukan titah ucapan Sultan Kelantan yang menegaskan bahawa Etika Raja _ Raja mesti mengikut Al Quran dan As Sunnah. Kita perlu memahami apabila Merah Silu, Raja Oasai menerima Islam, namanya bertukar menjadi Malikul Saleh maka perangainyapun adil dan baik.

Oleh keana usul yang dikemukakan ini (oleh Tun Ghafar Baba) merupakan satu usul membela seorang yang dianiaya secara khusus dan berdasarkan kepada penjelasan – penjelasan, hujah – hujah, keterangan – keterangan dan perkara – peerkara sampinfgan yanhgf saya kemukan tadi.

Saya mengharap akan mendapat perhatian daripada pihak kerajaan khususnya kepada pemimpin utama Yang Amat berhormat Perdana menteri dan timbalan Perdana Menteri yang barang kali saya dapat berucap di hadapan beliau berdua akan mendapat pertimbangan dan saya mengharapkan supaya diambilkira segala perkara yang dikemukakan itu.

Oleh kerana dia mengemukakan satu cadangan dan usul untuk membela sweorangyang dianiaya, maka saya bagi pihak Parti Islam Se – Malaysia (PAS) menyatakan sokongan kamu kepada usul ini.”




























No comments: