Monday, March 9, 2009

QURAN

SEMBAHYANG

(Inilah) peraturan tetap dari para rasul Kami yang Kami telah utuskan sebelum kamu (Muhammad s.a.w.) tidak aka ada perubahan apa dari aturan Kami itu;

Tetaplah mengerjakan sembahyang pada ketika matahari condong sehingga gelap malam dan bacaan Subuh ( Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isya); sesungguhnya bacaan Subuh itu dipersaksikan (istimewa dari para malikat).

Dan sebahagian malam hendaklah kamu meninggalkan tidur sebagai satu tambahan (beribadat) untuk kamu, mudah - mudahan Tuhan kalian mengangkat kalian ke tingkatan yang terpuji. – Al Isra: 77 – 79.

HADIS

PERTAHANKAN KEHORMATAN

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Siapa yang mempertahankan kehormatan saudaranya yang akan dicemarkan orang, maka Allah akan menolongnya dari api neraka (menyambar) mukanya pada hari kiamat.

- Perawi: At Tirmizi

PETUA

Orang yang menanam pokok buah - buahan dan apabila pokok itu berbuah dan dimakan oleh manusia dan haiwan, maka dia dibalaskan oleh Allah dengan nikmat yang sukar dinilaikan, tetapi siapa yang menanam pokok tidak berbuah atas tanah milik orang lain dengan tujuan untuk menaikkan nama sendiri dan rakan - rakannya, maka perbuatan itu lebih sia - sia dari orang menanam anak-anak lalang dalam ladang orang lain.

No comments: