Wednesday, March 25, 2009

NIK AZIZ MURSYIDUL'AM PAS

[Nik+Aziz+sidebar.jpg]

Nik Aziz

Sistem Raja Berpelembagaan seperti yang diamalkan di negara ini dicedok dari Barat berdasarkan kepada fahaman Greek tua yang menganggap Tuhan dan raja - raja mereka sebagai satu simbol.

Sebab itu di Kelantan Kerajaan mengatur perogram untuk merapatkan umarah (raja merintah) dan ulama dalam majlis tadarus Al Quran, usrah

dan qiamul lail supaya masing- masing mengetahui cara untuk mentadbir dan melaksanakan hukum Islam.

Islam mengamalkan sistem bersyura (mesyuarat) bukan perlembagaan kerana Islam meletakkan syarat seorang pemerintah ( Raja, Presiden, Menteri Perdana dan Menteri Besar) perlu adil, berilmu, bertrakwa, zahid dan warak.

Kerajaan negeri (Kelantan) tidak boleh melaksanakan hukum hudud sekarang kerana ia membabitkan perundangan pada peringkat pusat di samping beberapa masalah berhubung syarat dan sifat dalam hukum itu sendiri yang agak payah.

Perkara dalam hukum ini tidak banyak ... cuma empat limaperkara tretapi nak buatr payah kerana sifat - sifatnya yang memerlukan banyak syarat dan soal sesiapa yang mencuri dipotong tangan cuma propaganda Barat.

Bagaimanapun syari’at Islam telah dijalkankan dinegeri ini dengan menyusun semula beberapa peratruran sepertri menggalakkan sikap bergotong royong, mengubah akaun kerajaan ke Bank Islam dan pinjaman perumahan bagi kakitangan kerajaan yang tidak mengenakan faedah (bunga). (Ucapan dalam Dwewan Undangan Negeri Kelantan, 20 Disember 1991).





No comments: