Tuesday, March 10, 2009

QURAN

IBUBAPA

Dan Kami perintahkan kepada manusia itu, agar berbuat baik kepada ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah juga. Mengandungnya sampai menceraikan (menyusu) tiga puluh bulan. Sehingga pada ketika dia mencapai usia dewasa, dan cukup usia empat puluh tahun, dia berdoa: Hai Tuhanku, Kurniakanlah aku supaya dapat mensyukuri anugerah Kamu yang Kamu telah anugerahkan kepada aku dan kepada dua ibubapaku dan supaya aku dapat mengerjakan perbuatan baik yang Kamu sukai. Dan perbaikilah turunanku. Sesungguhnya aku kembali kepada Kamu, dan sesungguhnya aku termasuk orang - orang yang menyerah diri (memeluk agama Islam). –Al ahqaf:15.

HADIS

MATA PECARIAN

Rasulullah (Muhammad) s.a.w. ditanya: “ Apakah mata pencarian yang paling baik?”, Junjungan menjawab: “ Ialah orang yang bekerja dengan tangannya dan tiap-tiap jual beli (perniagaan) yang bersih (dari riba dan penipuan).

- Perawi: Hakim.

PETUA

BAHASA IBUNDA

Seiapa yang memandang rendah kepada bahasa ibundanya, maka dia adalah sama dengan pengkhianat kepada ibubapanya sendiri dan bangsanya.

No comments: