Tuesday, March 17, 2009

QURAN

PERINTAH ALLAH

Katakan (Muhammad): Kalau bapa - bapa kalian, anak - anak kalian, saudara - saudara kalian, isteri – isteri kalian, kaum keluarga kalian, kekayaan yang kalian dapati, perniagaan yang kalian khuatir akan menanggung kerugian dan tempat tinggal yang kalian sukai; kalau semua itu kalian cintai lebih dari Ccintakan Allah dan Rasul - Nya dan dari berjuang pada jalan Allah, Tunggulah sampai Allah datangkan perintah - Nya (kebinasaan, seperti papa kedana), dan Allah tidak memberi pimpinan kepada kaum yang pasik (jahat). At Taubah: 24.

HADIS

DOSA PALING BESAR

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Dosa yang paling besar,menyengutukan Allah, menderhaka kepada ibu bapa, becakap palsu (bohong) dan bersaksi (jadi saksi palsu dan menggunakan saksi palsu).

- Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.

PETUA

KOTA DIRI

Orang yang dimostrasi jalanan kerana membantah sesuatu masalah, keputusan dan sebagainya (pihak pemerintah), adalah individu yang sempit fikiran atau tidak mempunyai modal insan dan kota diri. Orang yang bijak pandai bercakap menggunakan fikiran bersama rakan atau musuh, tetapi orang lemah fikiran melaung dan meraung pada awan, langit dan angina.

No comments: