Tuesday, March 31, 2009

ABDULLAH BADAWI PERDANA MENTERI MALAYSIA

http://no2umno.wordpress.com/2008/03/13/pak-lah-harus-kekal-sebagai-perdana-menteri/

"Orang-orang Arab pada zaman kemegahan dahulu,merekalah yang menjadi kumpulan yang paling gigih berusaha untuk menimba ilmu pengetahuan orang-orang Yunani (Greek) kerana itu adalah ilmu. Ilmu geometri adalah dari orang Greek. Algebra adalah dari orang Islam, iaitu AL Jabar. Itu Islam. Banyak orang Islam tambah dan gabungkan men jadi ilmu yang diamalkan oleh orang Islam pada masa itu. Yang (ilmu itu) menjadi pembangunan Islam cukup hebat dan cemerlang.

Kehebatan Islam yang begitu cemerlang menyumbang kepada tamadun dunia (the world civilization) bukan untuk orang Islam sahaja. Ilmu Ibnu Sina (Kanun Ibnu Sina), buku itu diterjemahkan kepada bahasa Latin yang dijadikan satu teks – buku teks ilmu perubatan sampai akhir abad yang ke -18, ...di Eropah.

Mereka belajar daripada kita. Maka pada masa Islam menjadi agung dengan para cendekiawan, para ilmuwan, paderi dan abai yang belajar di Cordova (Sepanyol). Itulah ilmu yang mereka dapat daripada orang Islam. Mereka bawa balik ke Eropah dan dengan itu bermulalah satu pembangunan yang dikatakan pembangunan di Eropah.

Semenjak itu, Eropah terus meningkat maju, sehingga melebihi daripada dunia Islam yang ada pada hari ini Manakala dunia Islam selepas Cordova, Sepanyol (661 -1030 AD) terus menjunam. Kejatuhan itu disebabkan masalah dalam masyarakat Islam sendiri melemahkan mereka. Mereka tidak dapat menghadapi serangan-serangan dari orang-orang Kristian, iaitu semasa perang Salib. Kita sebenarnya guru, tetapi kita yang lemah. Mereka murid kita. Mereka maju dan hari ini kita dipermainkan oleh mereka."


No comments: