Saturday, February 14, 2009

SAINA POLIITIK

NEGARA ISLAM

KERJASAMA PAS DENGAN DAP

Oleh:Mokhtar Petah

Negara Islam yang dibentuk dan dikembangkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.di Madinah mulai awal tahuan Hijrah, tidak ada sebarang pakatan dan kerjasama antara umat Islam dengan orang-orang kafir – musyrik, Yahudi, Kristian dan munafik.

Satu perjanjian antara Junjungan dengan golongan-golongan Yahudi di madinah dengan termeterai perjanjian Sahifah Madianah atau ‘Piaganm Madinah’, tidak ada hubung kait dengan pembentukan Negara Islam. Perjanjian itu adalah atas tujuan kepentingan sosial, persahabatan, keselamatan dan keamanan penduduk Madinah.

Pembentukan Negara Islam oleh Nabi Muhammad itu adalah atas semangat dan pegangan pada keimanan dan ketahidan kepada Allah, para malaikat, kitab-kitab Alalah, para rasul Allah dan hari akhirat.

Tidak ada tolak ansur, kerjasama dan main tarik tali dengan orang-orang kafir pada masa Junjungan menbubuhkan Negara Islam.

NEGARA ISLAM

Jika kita melihat pembentukan Negara Islam Madinah di segi ketauhidan kepada Allah, maka pembentukan itu adalah selaras dengan banyak hikmah, perintah dan nasihat Allah yang diwahyukan kepada Junjungan Rasul-Nya seperti terdapat dalam dalam Quran. Di antara wahyu-wahyu itua saeperti maksud berikut:

Janganalah orang-orang mukamin mengambil orang-orang kafir menjadi wali - wali (temana akrab atau pemimpin dan pelindung orang ramai) dengan meninggalkan orange-orang mukmin. Sesiapa yang melakukan demikian nescaya terlepas dari pertolongan Allah…[1]

Hai orang-orang yang berimann jiaka kalian mengikuti sebahagian orang-orang yang diberi Al Kitab (Yahdudi dan Kristian), nescaya mereka akan mengembalikan kalian lepada kekafiran setelah kalian beriman.[2]

Hai orang-orang yang beriman, jika kalian mentaati orang-orang kafir, nescaya mereka mengembalikan kalian ke belakang (kepada kekufuran), lalu jadilah kalian orang-orang yang rugi.[3]

Sesungguhnya orang-orang kafir itu menghalangi (manusia) dari jalan Allah, mereka itu benar-benar sesat sejauh-jauhanya.[4]

SUNNAH NABI

Di segi sains politik juga, kita melihat perjuangan PAS untuk menegakakan Negara Islam pada masa ini ada kelaianan berbanding dengan perjuangan dan Sunnah Nabi Muhammad. Perjuangan mereka dalam PAS imtuk menegakkan ngara Islam, betul adanya. Tetapi caranya tidak bertepatan dengan perjuangan dan Sunnah Nabi Muhammad, iaitu cara bekerjasama, tolak ansur dan main tarik tali dengan golongan orang-orang bukan Islam dalam dua buah parti politik di negara ini, iaitu Parti Keadiaan Rakayat (PKR) dan Democrat Action Parti (DAP).

PAS yang sdentiasa menentang UMNO bekerjasama dengan MCA dan parti-parti non muslim dalam Barisan Nasional kerana UMNO menegaakkana negara nasionalis – kapitalis bersama orang-orang bukan Islam.Tetapi PAS yang mahu menegakkan Negara Islam sedang bekerjsama dengan orang-orang bukan Islam.

Selain dari PAS mengalamai asiden ‘lari dari mulut harimau masuk mulut buaya’, kita mendaapati pemimpin PAS di peringkat negeri, seperti Ir. Mohammed Nizar sedang dihujung jari orang-orang bukan Islam yang bersepakat dengan PAS dalam Pakatan Rakyat.

Pada hari ini Ir. Mohammed Nizar telah menjadui mangsa tarik tali PAS dengan PKR dan DAP.

Sekarang kebanyakan prang Melayu memandang PAS sedang dalam tongkang yang sama dengan Ketua DAP, Karpal Singh yang menentang hudud dan menghaina Raja Meayu, Sultan Azlan Shah.

(Saya gunakan ‘tonmgkang’ krana pada ketika menukis ini saya teringat akan sejarah Nabi Nuh alaihis salam).

(bersambung ke minggu depan)



[1] Ali Imran: 28

[2] Ali Imran:100

[3] Ali Imran: 149

[4] An Nisa:: 167

No comments: