Monday, February 2, 2009

CERPEN

DI BAWAH LANGIT GAZA


Oleh: Mokhtar Petah


Syatilla, gadis Arab, menahan hatinya yang dibakar perasaan marah dan benci kepada kekasihnya, pemuda Yahudi, Sabra Yahu dan empat rakan, pemuda Yahudi juga.

“Aku akan bunuh orang Arab, orang Islam Palestin.”

“ …akan musnahkan Gaza …, bumi Pelestin …, bumi kita.”

“ Kita bina ribuan rumah di bumi ini …, negara kita.”

“Semua orang Arab pengganas …, semua orang Islam pengganas …, Nabi Muhammad ketua pengganas dunia …”

Percakapan Sabra Yahu memarakkan apai kemarahan gadis yang memiliki ijazah sains politik dan media itu. Kata - kata kekasihnya itu laksana minyak dicurahkan atas bara api. Lalu menyala. Membakar segala.

“Orang Arab …, bangsa hina, walau pun mereka anak cucu Nabi Ibrahim macam kita juga …, tapi mereka lahir dari perut Hajar, isteri muda Ibrahim, perempuan rendah, hamba, … Hajar yang lahirkan anak dalam rima, Bakka …, Ismail …,” kata seorang bekas mahasiswa memiliki ijazah teknologi pertanian.

“Kita bangsa Yahudi lahir dari isteri Ibrahim, Sara, perempuan bangsawan … , puteranya, Ishak …, orang mulia …, kita bangsa mulia dari semua bangsa di dunia ini …,” katanya lagi.

“Nabi Muhammad pengganas …, bangsa Arab pengganas …, semua orang Islam pengganas …, mereka sentiasa mengagung-agungkan kalimat - kalimat jihad …,” Tamba pemuda itu.

“Ia, kita sekarang tentera Yahudi …, bangsa suci …, kita keturunan putera Ibrahim, Ishak …, Israel …,” sambut seorang rakannya.

“Ishak nabi Tuhan berjalan malam …, sebab itulah diadigelar Israel …, kita ini bani Isrel …,”katanya lagi.

“kita bunuh semua orang Arab, bunuh anak- anak mereka macam bunuh cacing, macam bunuh jenetik - jentik …, ha, ha, ha …,” mahasiswa jurusan sejarah itu berkata dan ketawa.

PEMIMPIN YAHUDI

Syatilla yang duduk di sisi kekasihnya, terasa celah sepasang ketiaknya lembab. Basah, kerana panas tubuhnya. Kerana Marahnya. Kerana bencinya kepada kekasihnya dan rakan-rakannya.

Mereka sedang duduk - duduk sambil minum dalam sebuah café di Bandar Tel Aviv. Baru sejam mereka singgah di situ. Sebelum itu mereka telah menghadiri majlis penerangan pemimpin Yahudi menengenai rancangan Yahudi akan memusnahkan bangsa Arab dan umat Islam Palestin.

Shatilla bersama kekasihnya dan rakan –rakannya telah dipilih menyertai angkatan tentera Yahudi yang akan menyerang Gaza. Mereka yang telah menerima latihan ketenteraan dan peperangan itu akan bersama pasukan tentera darat Yahudi menyerang Gaza. Mereka akan membunuh orang – orang Arab. Anak - anak mereka, perempuan - perempuan tua dan muda. Sekali gus mereka akan menjadi pemusnah keturunan orang Arab Palestin.

“Bangsa Yahudi, bangsa super power, Presiden Amerika, Bush dalam tangan kita, kita penentu jatuh bangun ekonomi Amerika Syarikat …, ekonomi dunia …” kata seorang bekas mahasiswa kejuruteraan elektronik yang sejak tadi diam membisu.

“Semua manusia mengunakan barang kita, hisap rokok kita, pakai pakaian buatan kita, berhibur dengan hiburan kita …,“katanya dan tawanya terbahak-bahak.

BIBIR GELAS

Syatilla menghirup air limau dalam gelas kenting. Gigi atas dan gigi bawahnya mengancing bibir gelas kerana menahan marahnya. Kalau dikuatkan lagi mengancingkan giginya, tentulah bibir gelas itu retak. Serpih. Pecah.

“Sayang, kau mesti bunuh orang Arab, bunuh anak-anak mereka, bunuh semua perempuan mereka …,”kata Sabra Yahu kepada Syatilla.

Syatilla senyum tawar. Hatinya menolak harapan kekasihnya. Mengutuk kekasihnya.

“Tapi yang gadis, jangan bunuh dulu …, biar kami rogol …, kata seorang bekas mahasiswa yang dikenali di kalangan mahasiswa sbagai rahib Yahudi.

Syatila senyum. Hatinya panah. Terbakar. Dia teringat akan firman Tukhan, ‘ …mereka akan dikutuk Allah, para malaikat dan semua manusia.’

‘ …orang – orang yang melanggar aturan antara kalian (Yahudi) pada hari Sabtu, oleh itu Kami katakan kepada mereka, hendaklah kalian menjadi beruk yang dibenci orang.’

JIRAN TETANGGA

Ibu bapa angkat Syatillah percaya, walaupun dia anak Arab tetapi telah menjadi Yahudi. Semua jiran tetangga dan para mahasiswa di universitinya kenal dia sebagai seorang gadis Yahudi. Namanya, Syatilla, nama besar dalam sejarah umat Arab yang disembelih pengganas - pengganas Yahudi Nama itu diberi oleh bapa angkatnya. Sebagai kenangan sejarah. Kejayaan pengganas Yahudi membunuh lebih 2000 orang Arab – lelaki dan perempuan, tua dan kanak - kanak di khemah pelarian Syatilla.

Syatilla anak keluarga Arab yang dibunuh oleh pengganas Yahudi. Pada masa itu dia berusia lima tahun. Seorang hartawan Yahudi telah mengambilnya untuk dijadikan anak angkatnya.

Bapa angkat Syatilla seorang yang kaya raya. Dia salah seorang pedagangb senjata. Isterinya beker sebagai pengurus dalam sebuah gedung barangan kegunaan golongan intelektual di Bandar Tel Aviv. Mereka tidak ada anak. Syatilla, satu-satunya anak mereka. Mereka amat menyayangi Syatilla.

ANAK ANGKAT

Walaupun mereka amat menyayangi Syatilla, tetapi mereka tidak mengetahui yang anak angkat mereka itu tetap dengan agama ibu bapa kandungnya, iaitu agama Islam. Mereka tetap yakin gadis manis itu menganut agama mereka.

Tiga hari kemuddian Syatilla, kekasih, Sabra Yahu dan rakan –rakan mereka telah dihantar ke Gaza menyertai tentera Yahudi yang tidak berperikemanusiaan itu.

“ … tak ada erti apa-apa cintaku kepada Sabra Yahu selagi dia memusuhi bangsa aku …, mahu membunuh orang Arab …, mahu mengusai Palestin …,” hati nurani Syatilla berkata pada waktu dia dan para anggota tentera Yahudi tiba di pinggir Gaza.

“Aku akan bunuh kekasihku sendiri …, rakan – rakanku orang Yahudi …,” nekad hati Nurani Syatilla pada ketika berada di pinggir kawasan perumahan orang Arab.

“Saya, saya cintakan kamu …, jangan jauh dari saya …, kita sama-sama bunuh orang Arab …, “kata Sabra Yahu kepada Syatilla.

Syatilla diam. Didongakkan wajahnya ke langit Gaza. Langit biru garang diselindangi awan putih. Syatilla senyum pada ketika wajahnya di halakan ke hadapan. Senyumanya patak bagaikan kelopak mawar yang lerai dari kuntumnya.

“ …selagi ad orang Arab, orang Islam, bangsa kita tak senang …,”Kata Sabra Yahu kepada Syatillah.

“Syetan, awak syetan …,”hati Syatilla menyumpah kekasihnya.

“Ya, Allah, ampunkan aku …, aku berjihad pada jalan – Mu, aku akan bunuh kekasihku sendiri, rakan-rakanku …,” bisik Syatila kepada Tuhan.

“Di Jerman beribu-ribu orang kita dibunuh rejim Hitler …, ramai wanita kita jadi pelacur …, orang kita seperti melarat di mana- manna,” katga Sabra Syatilla lagi.

DISAMBAR PELURU

Kira- kira tiga puluh orang tentera Yahudi menghujankan peluru dari senapang masing-masing ke arah rumah - rumah yang didiami oleh orang - orang Arab. Bunyi jeritan. Raung.Lolong manusia-manusia Arab yang disambar peluru menyayukan hati Syatilla.

“Ambil tempat berlindung, Syatilla …, saya akan luncurkan bom kimia …, mampus semua orang Arab …,”laung Yahu kepada kekasihnya.

“Kalau kamu mati, jangan salahkan aku …, salahkan peluru …, salahkan bangsa kamu pengganas antarabangsa …,”suara Syatilla tenggelam dalam bunyi letupan bagaikan bertih.

Syatilla melompat ke balik batu. Dia merenung kekasihnya sedang mengangkat bom kimia. Pada ketika itu dia bernekad. Cintaku kepada Sabra Yahu satu dosa besar. Membunuh pemuda itu satu jihad di jalan Allah …,” bisik Syatillah.

Dua biji matanya merenung belakang Sabra Yahu. Kemudian semua tentera di hadapannya berada dalam pandangan jihadnya kepada Allah.

Allahu Akbar, aku harap tidak ada mata yang melihat ke arah aku …,” bisik Syatilla lalu menarik pemetik jantan senjata otomatiknya yang muncungnya di halakan kepada kekasihnya dan tentera – tentera Yahudi.

BOM KIMIA

Belum sempat Sabra Yahu meloncorkan bom kimianya, dua butir peluru menembusi belakang dan pangkal tengkuknya. Dia rebab di situ. Darah bersembur keluar dari dua lubang yang ditebuskan peluru-peluru dari senjata otomaik Syatilla. Beberapa orang tentera Yahudi bersama rakan-rakananya rerbah. Tersungkur ke bawah gaung.

“ …ya, Allah terimalah jihadku …, aku tak sanggu melihat bangsa aku, umat Islam dibunuh, disalimi oleh orang – orang Yahudi,” Syatilla mengadu kepada Tuhan.

Semua tentera Yahudi bertempiaran mencari tempat berlindung. Seorang sarjan melompat ke tempat Syatilla. Dia mahu berlindung di sebalik batu itu. Setangkas kilat menyambar bumi, Syatilla menikam dada anggota tentera itu dengan pisaunya. Anggota tentera itu rebah di situ. Mati. Darahnya bersembur dan membasah merahkan batu-batu pejal, sedaun dan rumput – rumput kering di situ.

PARIT KERING

Keberanian telah mengusai diri Syatilla. Aalnya telah melindunginya pula. Dia mengeluarkan sehelai kain toha bertulis press , lalu dikenakan pada lengan kirinya. Sambil mengucap dua kaliat syahadat, dia menyusur dalam khandak -parit kering di situ hingga ke hujung, di sebalik kawasan penempatan orang – orang Arab.

“Allahu Akbar,” Syatilla melaungkan nama Allah.

Empat orang anggota Hamas lengkap dengaan senjata menuju ke arahnya. Mereka menolongnya dengan hati masing-masing menyangka dia seorang wartawan tentera Yahudi yang sesat.

Allahu Akbar,” suara mereka bagaikan membelah langit.

“Aku bukan Yahudi, aku orang Arab, orang Islam …, aku dipaksa jadi tentera …, aku telah bunuh ramai tentera Yahudi di sana …,” Syatila memberitahu kepada anggota- anggota Hamas itu.

Allahu Akbar,” laung para anggota Hamas.

“ … kamu Wartawan?” Seorang anggota Hamas bertanya.

“Ia, penulis bebas,” jawab Syatilla.

“Kamu penulis berani ke medan perang …” seorang anggota Hams bertanya.

“Aku dan kamu tak ada bezanya, kita orang Arab, umat Islam …, telah lama disiksa Yahudi …, takut tidak ada diri aku, macam juga kalian …,”katanya.

“Kamu berani,”kata seorang anggota Hamas yang berjambang.

“Aku bernai, macam kamu berani …, macam anggota Hams ayang berani …, brnai kerana Allah, tidak ada sesiapa yang boleh menolong kita, melainkan allah,” sahut Syatilla.

“ Kamu disayangi Allah, Allahu Akbar …,”kata anggota Hama situ.

“Al hamdulillah …, terima kasih …,” sahut Syatilla.

Syatillah merenung ke langit Gaza yang luas terbentang. Dari sana dua bini matinya bagaikan bergolek mencari mayat kekasinya. Kemudian dua biji matanya leruh di hujung kakinya.

“ … dia bukan kekasih aku …, dia musuh umatku …, musuh Allah …, syaitan …,” bisik Syatilla sambil mengikuti anggota-anggota Hamas ke balik bukit batu besar.

(Tamat)

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.