Wednesday, February 18, 2009

PENASIHAT AGAMA MENTERI BESAR PERAK

PENDAPATNYA MENGELIRUKAN

Oleh: Mokhtar Petah

Penasiahat Hal Ehwal Agama Islam kepada Menteri Besar Perak, Dato’ Najmuddin Elias Al Hafiz seperti menyeru pihak parti politik agar tidak menggunakan takbir dan ayat Quran dalam majlis ceramah menenai pealaihan kerajan negeri dan menjelang piliahan raya kecil Bukit Gantang.

Menurut berita dalam Brita Harian 17 Februari, beliau telah berate,” Ayat Al Quran dan takbir tidak wajar digunakan sebagai benteng politik untuk menyampaikan masud bagi kepentingan parti.

Ini adalaha kalaimah tinggi yang apatut digunaakan secara berhati-hati,”

Saya kira pendapat Najmuddin itu tergelincir dari pendapat ‘ulul albab’ atau cendekiawan Islam dana boleh mengeliarukana orang awam dari golongan umat Islam.

Walaupun Najmuddin tidak menyebut nama parti politi berkenaan, namun orang ramai mengetahu, bahawa belaiau menujukan kepada PAS. Kalau PAS yang beliau tujukan, maka pendapat beliau itu mengelirukan dan karut.

Saya kira Muft, Dato Seri Harussani Zakaria dam Dato Mohd. Nor Al Hafiz yang faham akan perjuangan PAS tidak sependapat dengan beliau.

Tidak salah bagi umat islam melaungkan takabir dan membaca ayat Quran dalam menghadapi pekerjaan dan perjuangannya, selagi pekerjaan dan perjuangan itu pada jalan Allah.

PAS sebuqan parti politik orang Islam yang berideologikan Islam. Mreka tidak berideologi nasional - kapitalis. Tidak berjuang dengan ideology sosio – demokrasi, maka setiap gerak pangkah dan perjuangan para ahai dan pendukung PAS asalah pada jalan Allah. Mereka tidak salah menggunakan ayat Quran dan takbir dalam legiatan mereka.

Saya setuju dengan pendapat Najmuddin jika yang melaungkana kaliamat-kalaimat kudus itu terdiri dari orang-orang bukan Islam danIslam dari DAP san PKR. Kedua-dua parti politik itu tidak menrima Negara Islam seperti yang diperjuangkan oleh PAS. Bahkan DAP secara alantang menentangnya.

Parti-parti politik, PKR, DAP -PR dan UMNO - BN sama hala dan tujuana, iaitu menentang seabarang usaha dan prjuangan untuk membentuk Negara di bumi pusaka orang Melayu ini.

Saya berpendapata, pada masa akan datang, sbagai penasihat agama Islam kepada Benteri Besar, Najmuddin Al hafiz lebih baik mendiamakan diri dari membuar sebarang kenyataana ataukomen mengenaia agama Islam. Serahkanlah perkara itu kepada Mufti Harussanmai Zakari.

No comments: