Wednesday, February 4, 2009

QURAN

JANGAN BERPECAH BELAH

Allah telah menetapkan agama kepada kamu (Muhammad) yang telah diperintahkan-Nya kepada Noh; dan apa yang kami wahyukan kepada kamu dan yang Kami perintahkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa - serupa jua - bahawa, kalian tegakkanlah agama (Islam) dan jangan kalian berpecah belah di dalamnya (atau berselisihan melaksanakan dasarnya). Berat bagi kaum musyrik (orang kafir yang menyengutukan Allah) (untuk menerima agama Islam) yang kamu serukan mereka kepadanya. Allah memilih dan mendorongkan sesiapa yang dikehendaki-Nya dan memimpin kepada agama-Nya orang yang kembali kepada-Nya.

Dan mereka menjadi berpecah belah setelah pengetahuan datang kepada mereka, di sebabkan kedengkian sesama mereka.Kalau tidaklah perkataan (keputusan Allah untuk menangguhkan bagi mereka yang bersalah sampai kepada waktu yang ditentukan) ) telah terdahulu dari Tuhan kamu (Muhammad), tentulah - pada ketika itu juga - perkara di antara mereka itu diputuskan.Dan sesungguhnya orang - orang yang mempusaki kitab, kemudian mereka ragu - ragu tentang itu dan penuh kebingungan.

Oleh yang demikian, serulah (mereka kepada jalan yang benar) dan hendaklah kamu berdiri teguh sebagai mana yang diperintahkan kepada kamu; dan jangan kamu turut kemahuan (hawa nafsu) meeka. Katakanlah: Aku percaya kepada Kitab yang diturunkan Tuhan (Taurah, Zabut, Injil dan Quran - yang tidak idpinda oleh manusia - , dan aku diperintahkan agar bersikap adil di antara kalian. Allah itu Tuhan kami dan Tuhan kalian. Kami mempertangungjawabkan pekerjaan kami, dan kalian pula mempertanggungjawab pekerjaan kalian. Tidak ada pertengkaran di antara kami dengan Kalian. Allah akan mengumppulkan kita bersama - sama, dan kepada -Nya tujuan terakhir (kita). - Asy Syura:13 – 15.

HADIS

PRTAHANKAN KEHORMATAN

Rasulullah Muhammad s.a.w. telah bersabda: Sesiapa yang mempertahankan kehormatan saudaranya yang akan dicemarkan orang, maka Allah akan menolak api neraka dari mukanya pada hari kiamat (kelak).

- Perawi: Attarmizi.

PETUA

JADI PEMIMPIN

Seorang lelaki yang cintakan kekasihnya, jadikanlah dirinya pemimpin dan penasihat kekasihnya itu dan jangan jadi orang suruhan kekasihnya. Yang demikian itu akan diselamatkan Allah di dunia dan akhirat.

No comments: