Saturday, February 21, 2009

BERITA

ZAMBRY DIMINT KAJI SEMULA KELULUSN TANAH

Ipoh: Menteri Besar Perak, Dato Dr.Zambry Abdul Kadir diminta supaya mengkaji semula kelulusan tanah industri, pertanian dan kauri yang diluluskan kepada orang-orang Cina dan membelakangi orang Melayu pada masa Pakatan Rakyat memerintah negeri itu.

Seorang ahli perniagaan berkata, kira-kira 10 buah kauri telah diluluskan kepada syarikat-syarikat orang Cinta dan 3 kuari yang dipohon oleh syarikat orang Melayu telah ditolak dan diluluskan kepada syarikat-syarikat orang Cina.

Menurutnya, banyak jumlah tanah simpanan Melayu telah dilulsukan oleh mesyuarat Exco kepada orang-orang Cina, sedangkan tindakan itu berlawanan dengan kanun tanah Negara.

Menurutnya lagi, perkara itu diketahui oleh bekas anggota Exco dan ahli Dewan Undangan Negeri (Beharang), Jamaluddin Zailu.

Dikatakan, Menteri Besar, Dato’ Seri Ir. Mohammed Nizar Jamaluddin pernah sebak dan hampir menagnis dalam pejabatnya setelah tamat mesyuarat Exco kerana kecewa disebabkan semua permohonan tanah oleh orang Melayu ditolak oleh anggota-anggota exco dn diluluskan kepda orang-orang Cina.

“Perkara begitu sama dengan pada masa Pulau Pinang dibawah printah parti Gerakan – BN dulu,”kata ahli perniagaan itu.

TAMAT KRISIS

Kampung Gajah: Sultan Perak, Sultan Azlan Shah diminta meneliti akan krisis politik – antara rakyat dengan istana - , di Perak dan jalan terbaik untuk mengelak dari krisis berpanjangan baginda perlu memansuhkan Dewan Undangan negeri itu dan di adakan pilihan raya semula.

Seorang pemimpin sebuah badan Melayu di sini, berharap Sultan tidak membiarkan kedaan yang buruk itu berlarutan, termasuk speaker menggantungkan Menteri Besar, Dr. Zambry Abdul Kadir dan anggota-anggota Exco dari menghadiri mesyuarat Dewan Undangan Negeri, akibat dari keputusan baginda sendiri.

Menurutnya, sebagai seorng Sultan perlu mencari jalan untuk mengelakkan rakyat negeri baginda terus berbalah kerana keputusan baginda dan memungkinkan berlaku huru hara.

JINS HAMSUDDIN

Kuala Lumpur: Kalangan penulis dan pemerhati politik di Perak dan di sini meramalkan, jika UMNO –BN mencalonkan bekas pelakon filem Sanator Jin Shamsuddin bertanding dalam kawasan Dewan Rakyat (Bukit Gantang) dalam pilihan raya kecil yang akan di adakan nanti, UMNO- BN akan kecundang.

Beberapa wartawan blog telah menulis kemungkinan UMNO – BN akan mencalonkan Jin Shamsuddin dalam pilihanraya kecilo tersebut.

No comments: