Saturday, November 1, 2008

QURAN

BERJUANG PADA JALAN ALLAH

Hai Nabi (Muhammad s.a.w.), kubar(rangsang)kan semngat orang-orang mukmin itu untuk berperang (kerana umat Islam sentiasa menghadapi serangan dari musuh yang terdiri dari orang-orang kafir). Jika kamu berjumlah dua puluh orang yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (musuh), jika pihak kamu ada seratus orang, nescaya dapat menewaskan seribu orang kafir, disebabkan mereka (orang kafir) itu orang-orang yang tidak mengerti. - Al Anfal: 65.
Sesungguhnya, orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta benda dsn diri mereka pada jalan Allah, dan orang - orang Ansar (orang-orang Madinah yang membantu Nab Muhamamad s.a.w) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam) mereka itu menjadi penyokong dan pembela antara satu dengan lain. Dan orang - orang yang beriman yang belum berhijrah, maka kamu tidak bertanggungjawab sedikit pun membela mereka hingga mereka berhijrah. Dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu dalam perkara (menentang musuh) untuk membela agama, maka wajiblah kamu menolong mereka, kecuali terhadap kaum yang ada perjanjian setia di antara kamu dengan mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Melihat akan apa yang kamu lakukan.
Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (membela agama Islam dan umat Islam) , dan orang - orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam), mereka orang-orang yang beriman dengan sebenr - benarnya. Mereka beroleh keampunan dan dan limpa kurnia ayang mulia.
Dan orang-orang yang beriman sesudah itu, kemudian mereka berhijrah bersama kamu, maka mereka itu adalah dari golongan kamu (Muhammad s.a.w.) . Dalam pada aitu mereka yang mempunyai pertalian kerabat, setengah lebih berhak atas setengahnya yang lain (mereka lebih berhak dari orang lain dalam hal bantu membantu, mewarisi dan diwarisi harta benda) menurut (undang - undang Islam) kitab Allah (Quran). Sesungguhnya Allah Mengetahui akan tiap - tiap sesuatu. - Al Anfal: 71 - 75.

HADIS

PERANG

Rasul Allah, Muhammad s.a.w. telah bersabda: Sesungguhnya (orang) berangkat (perang) pada jalan Allah lebih baik daripada dunia ini dan segala di dalamnya.
Sesiapa yang kedua belah kakinya berdebu kerana (berperang atau membela agama Allah), Allah mengharamkannya dari (dibakar) api neraka.
Perawi: Imam Ahmad, Imam Bukhari dan Imam Muslim.

PETUA

Untuk menjadikan suara merdu melagukan ayat - ayat Quran atau menyanyi, amalkan seperti berikut ini: Abbil kira-kira lima helai daun bunga tanjung yang muda, tumbuh hingga luma dan bancuh dengan air bersih. Tapis dengan kain bersih. titikkan ke dalam dua lubang hidung. Keluarkan aair lendir ikut muluat atau hindung hingga terasa lendir itu telah habis.
Amalkaan selama tiga pagi. Lepas itu pantang makan bawang, asam dan cabai selama sebulan. Insya Allah suara anda merdu. P. Ramlee telah mengamalkan petua ini.



No comments: