Monday, November 3, 2008

QURAN

PERJUANGAN

Oleh itu ingatlah kamu semua kepada Aku (dengan
memenuhi hukum dan undang - undang Aku), Aku
ingatkan kamu (membalas dengan kebaikan); dan
bersyukurlah kepada Aku dan jangan kamu semua
kufur (tidak syukur nikmat Aku).
Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolong -
an (untuk menghadapai kesusahan, kesenangan
dan dalam kehidupan yang baik) dengan bersabar
dan dengan (mengerjakan) sembahyang, sesungguh
nya Allah menyertai (menolong) orang - orang yang
sabar.
Dan jangan kamu mengatakan (menyangka), bahawa
sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan (perang)
membela agama Allah itu orang - orang mati, bahkan
mereka itu orang-orang yang hidup (hidup istimewa),
tetapi kamu semua tidak menyedarinya.- Al Baqarah:
152 - 154.

HADIS

KAPARAT NAZAR

Rasul Allah, Muhammad s.a.w. telah bersabda: Kaparat nazar,
apabila tidak dilaksanakan, maka kaparatnya, seperti kaparat
bersumpah (sumpah atas nama Allah atau menjunjung Quran).
- Perawi: Ibni Majah dan Tarmuzi.






PETUA

JANGAN BALAS DENDAM

Untuk menjadi orang mukmin / mukminah yang baik,
sabarlah atas segala karenah - kata dan perbuatan -
dari orang - orang mukmin terhadap kita dan jangan
membalas dendam kepada mereka.

No comments: