Saturday, November 1, 2008

ABDUL RAZAK BAGINDA BEBAS

SIAPAKAH DI SEBALIK PEMBUNUHAN ALTANTUYA? Oleh: Penulis Hal Ehwal Kemanusiaan

Penganalis Politik, Abdul Razak Baginda dibebskan dari tuduhan bersyubhat dengan kes pembunuh ke atas janda jelita dari Mogolia, Altantuya Shaariibuu oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam, pada Jumaat lalu, semua rongga dada manusia yang berkemanusiaan menjadi lapang.
Semenjak Abdul Raak Baginda ditangkap polis, sebilangan individu yang mengnenai beliau telah menduga, bahawa beliau akan dibebaskan kerana mereka tidak yakin beliau terlibat dengan perbuatan kejam itu.
Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Mohd. Zaki Md. Yasin membebas dan melepaskan Abdul Razak dsri tuduhan bersyubhat dengan Cif Inspektor Azilah Hadri daan Koperal Sirul Azhar Umar (membunuh wanita Mogolia itu) pada jam 9.45 malam, 19 Oktober 2006, di Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur.
Abdul Razak Baginda adalah rakan Najaib tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia, didakwa mengikut seksyen 109 kanun keseksaan dibaca bersama seksyen 203 kanun yang sama, jika dia sabit kesalahan, dia boleh dikenakan hukuman gantung sampai mati
.
Sebaik - baik dibebaskan, Abdul Razak Baginda telah berkata kepada para wartawan yang menemuinya, " Saya hanya mahu pulang ke rumah." Senyum dengan wajah seorang yang brsyukur kepada Allah.
Setelah kembali ke ruymahnya diBukit Damansara, Abdul Razak Baginda telah menunaaikan sembahyang Jumaat di masjid setempat.
Isteri beliau, Mazlinda Makhzan dan puterinya, Rowena adalah dua manusia yang paling gembira pada saat-saat itu.
Kebabasanb Abdul Razak Baginda adalah kerana kebenarannya, pertolongan alalah dan brkar doa kaum kekuargam, rakan - rakan beliau dan umat Islam yang yang yakin yang beliau tidak terlibat dengan kes pembunuhan kejam itu.
Dua orang yang melakukan perbuatankejam itu, Cif Inspektor Azilah Haddri dan Koperal Sirul Azhar Umar dikehendaki oleh Hakim Mohd. Zaki Md Yasin supaya membela diri.
Siapakah yang bertanggungjawab di belakang pembunuhan itu. Mungkinkah, apabila dua orang berkanaan membela diri, mereka akan mendedahkan individu di belakang dua orang tersebut. Adakan pembunuhan itu kerana politik,masalah pengitipan. atau kerana cemburu yang ada hubunga kait dengan asmara dana.
Walaupun pihak - pihak tertentu tidak suka kepada seorang intlektual Melayu, Hihsamuddin Rais, tetapi saya tidak. Saya yakin beliau seorang ilmuan dan intelektual Melayu yang mengetahu banyak hal ehwal negara ini dengan negra lainh dan hubungan oran g negara ini dengan orang negara lain.
Setiap kali saya mnengikuti perbicaraan kes pembunuah itu, saya telah membaca buku karangan Hishamuddin Rais; Keganasan, Penipuan dan Intgernet (2008). Dalam buku itu ada menyentuh meengenai Abdul Razak baginda, Najib tun Razak








No comments: