Sunday, May 20, 2012


POLITIK
                                 
                           MANSUH BANGSA KUASA MELAYU

                                           Oleh: Mokhtar Petah

Sesungguhnya Kami (Allah) telah menciptakan kalian dari seorang lelaki (Adan ‘alaihis salam) dan seorang perempuan (Hawa), dan Kami jadikan kalian beberapa bangsa dan suku – suku bangsa, agar kalian mengenali satu sama lain.
 – Al Hujurat: 13.
Ayat Quran di atas ini menyatakan umat manusia yang telah diciptakan oleh Allah itu berbangsa dan bersuku bangsa. Ertinya umat manusia tidak boleh menolak bangsa yang ditetapkan oleh Allah. Walaupun orang Melayu beragama Islam dan mahu menegakkan negara Islam, tetapi mereka tidak boleh membuang atau memasuhkan bangsa (Melayu) dan mewujudkan bangsa Islam.
Allah telah melantik Muhammad bin Abdullah dari bangsa Arab dan suku kaum Quraisy. Bahasa bagi agama Islam adalah bahasa Arab tua. Tetapi Allah tidak  pula memerintahkan dimansuhkan bangsa Arab.
Maka, orang Melayu yang mahu menegakkan ketuanan Melayu dan menegakkan Negara Islam tidak boleh membuang atau memansuhkan bangsanya.
Berbeza dengan pendapat kalangan ulama PAS ( terutama Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri besar Kelantan), bahawa beliau tidak menampakkan untuk mengekalkan bangsa Melaya jika PAS memerintah negara Islam. Dan pada PAS tidak ada ketuanan Melayu. Yang wujud hanya umat Islam yang tidak lagi mengguna dan mendulatkan bangsa.
Pandangan itu bercanggah dengan ayat Quran di atas. Para ahli PAS yang sayangkan bangsanya mestilah membuat kajian dan mempertahankan bangsa Melayu. 
MEMAJUKAN UMAT ISLAM 
Walaupun UMNO tidak menampakkan usahanya untuk menegakkan negara Islam, tetapi ia telah melaksanakan kerja dan usaha untuk memajukan umat Islam, misalnya ekonomi Islam, universiti Islam dan segala yang berunsur Islam. UMNO tetap mempertahankan bangsa Melayu dan ketuanan Melayu.
Kerana menurut Perlembagaan Negara, bahawa orang Melayu adalah orang Islam, maka tindakan menghapuskan bangsa Melayu samalah menghakiskan manusia Melayu yang beragama Islam di negara ini.
Dalam satu seminar ketuanan Melayu anjuran institut pengajian Tinggi di Melaka, di Air Keroh, pada 6 dan 7, sebikangan para sarjana atau intlektual Melayu telah menyuarakan menentang cara dan rancangan PAS untuk menggunakan Islam sebagai bangsa.
Jika PAS menolak rupa bangsa, maka, hanya UMNO satu- satunya parti politik yang boleh dijadikan tempat bergantung orang Melayu untuk mempertahankan bangsa Melayu dan ketuanan Melayu.
MENJAMIN KUASA MELAYU
Presiden UMNO, Abdullah Ahmad Badawi dalam wawancara dengan Mingguan Malaysia, sempena ulang tahun UMNO ke 62, yang diusiarkan pada 11 Mei 2008 telah berkata, bahawa UMNO menjamin kuasa Melayu.Beliau telah menjelaskan:
            “Selepas enam dekad, UMNO telah mengalami pelbagai peristiwa, rintangan dan cabaran politik dalam sejarahnya. Ujian dan cabaran ini datang bdalam pelbagai bentuk.
           Masalah terbesar ialah msalah parti-parti serpiahan yang tumbuh dan tertubu apabila apabila beberapa pemimpin telah membawa pengikut-pengikut mereka keluar parti UMNO atas sebab-sebab yang berbeza dari semasa ke semasa.
           Bermula dengan PAS pada tahun 1951; Parti Negara yang dipimpin sendiri oleh Dato Onn, pengasas UMNO, Parti negara; Parti Melayu Semangat 46 yang diupimpinn oloeh Tengku Razeigh Hamzah dan yang mutakhir adalah Parti Keadilan Rakyat (PKR) di bawan pimpinan ‘de facto leader’nya, Datuk Seri Anwar Ibrahim. 
Membela orang Melayu
Apapun yang beerlaku, sejarah melihat UMNO terus dengan perjuangannya untuk membela orang-orang Melayu, orang-orang Islam dan di samping itu menjadi pelopor kepada perjuangan untuk semua orang Melayu, Cina, India dan lain-lain bangsa bagi mendapat tempatq dan perhatian dalam negara ini.
            Jangan pula kita lupa, di sebalik peristiwa-peristiwa tersebut, UMNO terus memenangi setiap pilihan raya umum, bermula dari piliahan raya pertama pada tahun 1955 dan seterusnya, selama 12 kali berturut-turut termasuk pilihanraya pada tahun ini. Kemenangan UMNO adalah bersama parti-parti komponen dalam Perikatan dan seterusnya dalam Barisan Nasional.
            Kalau diperhatikan secara teliti akan keputusan Pilihan Raya Umum ke - 12 yang lalu, UMNO tidak mengalami kemerosotan sepeerti yang diudakwa. UMNO memenangan 85 peratus daripada kerfusi yang dipertandingkannya tetapi majoriti yang telah diperoleh calon-calon UMNO kurang daripada yang diperolehi pada dalam piliahanraya umum 2004.
Walaupun begitu, orang Melayu tidak meninggalkan UMNO secara total. Kuasa orang Melayu belum terhakis. Saya setuju jika prestasi kita diperkatakan menurun, tetapi UMNO masih kekal sebagai tunjang kekuatan Melayu.   
           Sebaik sahaja tamat pilihan raya umum ke-12 yang lalu, saya telah menemui semua ahli Perhubungan UMNO Negeri di seluruh negara yang terdiri daripda Ketua _Ketua Bahagian UMNO di setiap bahagian. Mereka telah menyuarakan pandangan, saranan, pendapat dan cara-cara memperkukuhkan semula parti.
              Pertemuan ini telah diadakan di kediamansaya dalam beberapa siri secara tertutup. Pertemuan tersebut dikuti dengan lawatan Jawatankuasa Pengurusan ke enegeri-negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.
Pada pendapat saya, di sanping usaha mengukuhkan parti, UMNO bersama-sama dengan parti-parti komponan lain dalam Barisan nasional perlu meyakinkan rakyat tentang kemampunan Kerajaan Barisan Nasional untuk memberikah khidmat yang terbaik, melaksanakan tanggungjawabnya dan memenuhi janji-janji yang dibuat dalam Piliahan Raya Umum ke-11 dan 12 yang kalu.
             UMNO bukanlahg parti yang tunduk kepada tekanan daripda mana-mana pihak. Jika ada apa-apa permohonan yang wajar, UMNO tidak keberatan untuk memberi sokongan kepada permohonan tersebut. Ini adalah amalan yang berlaku dalam muafakat Barisan Nasional. Partiparti komponan dalam Barisan nasional semuanya membuat keputusan megnenai satu-satu perkara berasaskan konsensus.
              Umno tetap dengan pernjuangan asal. UMNO tetap mempertahankan maruah Melayu. Itu sudah termaktub dalam Perlembagaannya. Yang penting dan perlu diingat adalah UMNO berada dalam Barisan Nasional. Muafakat dan kebijaksanaan, kesederhanaan serta keadilan dan kesaksamaan perku menjadi amalan dalam mengambil tindakan.
Saya tegaskan, UMNO tidak ditolak di akar umbi. Di luar bandar UMNO tetap kukuh. Kekuatan MNO dibina dari peringkat cawangan, bahagian  dan seterusnya peringkat Majlis Tertinggi.
          Yang menganggotai barisan kepimpinan parti terdiri daripda mereka yang mendapat sokongan ahli-ahli parti di semua perinbgkat.Di samping itu, kebanyakan mereka tgerdiri dari individu-individu yang telah memenangi pilihan raya dengan sokongan majoriti rakyat.
           Pembelaan nasib bangsa, agama dan negara terus menjadi core kepada perjuangan. Inji yang perlu dihidupkan semula, diperkukuhkan. Sewjarah perjuangan bangsa perlu diterap semula. Legitimcy kewujudan orang Melaui di bumi ini mesti difahami oleh semua kaum dengan tidak mnenjejaskan hak-hak kaum lain.
Pengusaan Ilmu Pengetahuan
UMNO mesti terus memperkasa dan membangunkan bangsanya melalui penguasaan ilmu pengetahuan, kedaulatan bahawa, kemuliaan akhlak dan agama, kedaulatan Raj-Raja dan kesucian islam.Semua ini adalah perkara-perkara yang tidak boleh dikompromi. Ita tidak boleh membiarkan perkara ini terhakis dan dipinggirkan. Itulah intipati perjuangan yang mnenjadi kebanggaan kita.
              Inilah cabaran besarkepda golongan muda dalam UMNO, khususnya Pergerakan Pemuda dan Puteri bagi memastikan orang muda Melayu mengetahui, memahamai dan menghayati sejarah perjuangan UMNO.
             UMNO mesti pergi kepada mereka, tidak boleh membiarkan atau menunggu mereka datang. Pemuda UMNO mesti mencari ahli-ahli baru, menyebar risalah, memili ‘kader’ dan melatih mereka. Pemuda dan Puteri UMNO  mesti menjadi contoh sebagai pejuang yang bersemangat patriotik, berintegriti dan berjaya dalam hidup mereka serta tidak angkoh.
 (Bersambung pada Isnin).

No comments: