Friday, May 18, 2012


Berita dalam 'Sinar Harian', pada hari ini.


MUZAKARAN PAS DAN UMNO

Muzakarah PAS dengan UMNO adalah berhubungan dengan perbezaan dasar politik dua parti politik orng Islam itu, tetapi, saya yakin muzakarah itu tidak akan menghasilkan apa - apa yang diharapkan, selagi UMNO tidak mahu menerima apa yang PAS terima mengenai hukum - hukum dalam Islam dan perjuangan menegakkan Negara Islam.
PAS tetap dengan keimanannya untuk melaksanakan cita -citanya bagimnegakkan Negara Islam dan menjalankan hukum hudud, tetapi UMNO menolak kedua - dua itu.
Jika UMNO setuuju dengan perjuangan PAS dan menyertai parti Islam itu menegakkan Negara Islam dan melksanakan hukum hudud, saya yakin muzakaran itu akan mencapai matlamatnya.
Tidak mungkin muzakara itu membuahkan kebaikan dan perpaduan UMNO dengan PAS. UMNO sebuah parti politik kebangsaan - nasional - dan mengamalkan sistem kapitalis, tentulah jauh bezanya dengan PAS sebuah parti politik Islam dan dasarnya berlandaskan Quran.
Muzakaran dua parti poilitik itu akan menjadi riuh yang tidak menguntungkang. Riuh seperti orang mengadakan peraduan orang - orang tidak bergigi atau gigi rongak, makan jagung bakar sahaja.

No comments: