Thursday, May 17, 2012


Berita dalam 'Sinar Harian', pada hari ini.

                                 MENTERI DAN MAJLIS PEGUAM

Saya menilai pendapat Menteri di atas, maka, suka menyuarakan; kerajaan yang berani, bersih dan adil tidak takut kepada sesuatu yang merugikan kerajaan dan rakyat untuk melaksanakannya, dan saya kira menteri ini bernai dan terus laksanakan Akademi Undang - Undang di negara ini.
Kebanyakan ahli dalam Majlis Peguam terdiri dri orng - orang kegturunan India.Mereka bijaksana, gtetapi kekadang tindak tanduk mereka itu menjadiakan bangsa Melayu "terasa hati" dan kerajaan kita menjdi berfikir banyak.
Saya telah lama kenal akan orang - orang keturunan India - semenjak saya kanak - kanak hingggalah pada masa ini (mungkin tidak semua), di antaranya, mereka mendirikan benda- benda yang boleh mereka sembah atas tanah - tanah kerajaan negeri, kemudian ditambah menjadi besar dan menjadi kuil, lalu mereka menjerit, kujil itu tidka boleh dibongkar atau diruntuhkan.
Banyak telah berlaku, kerana kerajaan takutkan perlembagaan negara,  Baha 1, 3  (1) Agama Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama - agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana - mana bahagian Pertsekutuan.
Mungkin berpandukan perkara di atas, mereka sesuka hati mendirikan kuil atau rumah berhala, di atas tanah kerajaan, dalam gua batu dan di mana. Kemujdian mereka menentang kerajaan yang bertindak merobohkan kuil mereka.
Saya teringat, pada zaman Sultan Perak, Sultan Idris Shah, baginda dengan kuasa 'Sultan atau Raja Melayu" telah menggunakan boldozer merobohkan sebuah kuilk Hindu di Sungai Rokam , dalam Bandaraya Ipoh, iaitu sebelum Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Perak membina bandar baru di sana.

No comments: