Tuesday, May 29, 2012


Berita dalam 'Sinar Harian', pada hari ini.

MUFTI PERAK

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan Pas sebagai ‘ghulub’ ataupun melampau kerana mengenakan syarat untuk bermuzakarah bersama Umno hingga menyebabkan usaha itu tidak menjadi kenyataan.

Kecewa keadaan itu, beliau turut menyatakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat keras hati dan sukar dilembutkan apabila tetap mengulangi pendirian tidak dapat melupakan sejarah lampau parti itu bersama Umno.

Harussani berkata, sikap pemimpin Pas itu jelas menggambarkan mereka langsung tidak menghiraukan masa depan agama Islam dan bangsa Melayu kecuali kedudukan dan kepentingan politik semata-mata.
----------------------------------------
Saya setuju dengan pendapat Mufti Perak, jika UMNO mempunyai dasar sama dengan PAS. Politik sealiran dengan PAS. Tetapi dua buah parti politik itu berbeza ideologi - PAS dengan Islmisme dan UMNO dengan lain ideologi, maka, saya tidak setuju dengan pendapat Tan Sri Harussani Zakaria itu.
Kaloau Tan Sri Harussani Zakaria mahukan juga dua buah parti Melayu itu bermuzakaran, samalah dengan membawa orang berebut buah duiran.Yang ramai terkena durinya yang rugi untung tiada.
Saya me,rhatikan, dalam ucapan mufti Perak itu, ada berat sebelah dan seolah - olah beliau juga ada campur politik di sebelah parti politik yang menentang PAS.
Sepatutnya untuk muzakarah bagi menyatukan dua parti Melayu itu, ialah diadakan oleh 'para mufti'. Mereka mesti mendedahkan apa yang benhar pada Pas dan adakah ideologi parti tersebut salah di sisi Islam. Begitu juga tunjukkan yang sebenar, adakan menentang Negara Islam dan tidak mengamalkan beberapa hukum dalam Quran - hukum hudu - tidak bercanggah dengan Islam.
Maka, saya berpedapat, tanggungjawab untuk menyatukan dua parti tersebut dan umat Islam di negara ini, ialah para mufti dan Majlis Mufti Kebangsaan. 

No comments: