Friday, May 18, 2012



KULLIYAH AL QURAN DAN AL HADIS

                        TIDAK AKAN BERIMAN

Sesunguhnya, orang - orang kafir (tidak beriman kepada Allah dan hukum - hukum dalam Quran), sama sahaja kepada mereka; sama ada engkau (Muhammad s.a.w.) beri amaran kepada mereka engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman.
 - al Baqarah:6

Dlam hati mereka (orang - orang kafir dan munafik) itu terdapat penyakit (syak dan sangka, hasad dan tidak jujur), maka, Allah tambahlan lagi penyakit tersebut kepada mereka, dan mereka  akan didera oleh azab siksa yang tidak terperi sakitnya, disebabkanb mereka mendusta (dusta kebenaran dalam Quran).
 - al Baqartah:10

Nota.

Ramai dari umat  Islam yang tidak percaya atau beriman secara penuh kepada ayat - ayat dalam Quran, sama ada mengenai ibadah, rumhatangga, kemsyarakatan, hukum hakam, politik dan lain. Mereka mengatakan: Kalau politik dicamopur adukkan dengan agama Islam, manusia akan kucar kacir, agama rosak dan negara rosak.
Tetapi dalam Quran ada ajaran mengenai politik Islam. Mereka tidak nampak atau tidak mahu memahamimnya, kerana mereka terlalu taksuhb kepada pengetahuan dari orang - orang Yahudi dan Kristian.
Orfang - orang demikian, walaupun mereka pemimpin besar, dalam hati merek ada penyakit. Allah menambahkan penyakit itu hingga mereka menjadi orang yang mengamalkan syah wasangka, asut mengasut, tuduh menuduh sesama orang Islam.


                                MENGANTUK

Rasul Allah, Muhammad s.a.w. memaklumkan:

Apabila salah seorang dari kalian mengantuk di tempat duduknya dalam masjid, pada hari Jumaat, maka, pindahlah ke (tempat) lain (dalam masjid itu juga agar hilang ngantuknya). 
- Perawi:Imam Ahmad dan Tirmizi

No comments: