Friday, April 10, 2009

QURAN

SEMBAHYANG JUMAAT

Hai orang – orang yang beriman, apabila ada panggilan untuk mengerjakan sebahyang pada ahari Jumaat, segeralah kalian mngingati allah dan tinggalkanlah jual beli, itu lebih baik untuk kalian, jika kalian mengetahaui.

Maka, apabila telah selesai mengerjakan sembahyang (Jumaat), kalian boleh bertebaran di muka bumi dan carilah kurniaan Allahdan ingatkan (zikir) Allah sebanyak – banyaknya, agar kalian menjadi beruntung. -Al Jumaah: 9 ,10.


HADIS

KEMEWAHAN DUNIA

Rasulullah Muhammad s.a.w. Telah bersabda: Saya tidak khuatir akan kemiskinan atas kalian semua, (tetapi) saya khuatir kalau kemewahan dunia dilimpahkan ke atas kalian sebagaimana kemewahan yang dilimpahkan kepada orang – orang sebelum kalian, lalu kalian bersaingan merebutnya (hingga lupakan Allah) sebagaimana mereka yang dahulu yang merebutnya, dan akhirnya kemewahan dunia itu menjadikan kalian hancur (murnah) sebagai mana mereka yang terdahulu hancur (musnah).


PETUA

Jangan anda takutkan kemiskinan, jika kemiskinan itu menjadikan anda dekat dan taat kepada Allah, tetapi lebih baik anda takukan kaya raya, jika kaya raya itu menjadikan ada menjauhkan diri dan menderhakakan Allah.































































No comments: