Wednesday, April 8, 2009

QURAN

MENUDUH BERZINA

Dan orang – orang yang menuduh (berzinan dan liwat) perempuan yang sopan (begitu juga kelaki yang sopan), kemudian mereka tidak sanggup mengemukakan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh) itu lapan puluh kali dera, dan janganlah diterima kesaksiannya buat selama – lamanya. Mereka itu adalah orang – orang yang jahat. - An Nur:4



HADIS

ORANG MISKIN

Rasulullah s.a.w. Bersambda: Sayangilah orang miskin, bergaulah dengan mereka. Lihatglah orang yang darjatnya di bawah kalian dan jangan melihat orang yang darjatnya di atas kalian. Yang demikian itu akan membuatkan kalian tidak meremeh ( mempertikaikan) nikmat Allah yang telah dikurniakan kepada kalian.

- Perawi: Abu Dzar.


PETUA


MANUSIA YANG BAIK

Ada dua golongan manusia, golongan pertama, dikutuk Allah; apabila mereka menderita, diri mereka disumpah seranah dan menyesal dan apa bila mereka kaya atau berkuasa , mereka menjadi orang- orang bercakap besar dan takbur (sombong), golongan yang kedua mendapat keredaan dan nikmat Allah; apabila mereka menderita,diri mereka di sayangi dan bersyuku kepada Allah dan mereka bersyukur kepada Allah.




No comments: