Monday, April 5, 2010

QURAN DAN HADIS


BELATUK UTUSAN SULAIMAN

Dan dia (Nabi Sulaiman) memeriksa unggas – unggas, lalu berkata: “Mengapa aku tidak nampak burung belatuk, apoakah dia termasuk (makhluk) yang tidak benar. Sunguh aku akan benar – benar menyeksanya dengan seksaan yang keras, atau benar – benar menyembelihnya ata (nanti) benar – benar dia datang kepada aku dengan alasan – alasan yang nyata.”
Maka, tidak lama kemudian (datanglah belatuk), ia lalu berkata, “Saya telah mengtahui sesuatu yang anda belum mngetahuinya; dan saya bawa kepada anda dari negeri Sabah (Yaman) satu berita penting yang diyakini.
Berkata Sulaiman: “Aku akan lihat,apakah kamu benar atau kamu termasuk golongan orang yang berdusta. Pergilah ( ke Saba) dengan (membawa) warkahku ini, lalu jatuhkan ke pada mereka (maharani Balqis), kemudian beredarlah dari mereka, perhatikan apa yang mereka bicarakan.”
(Warkah itu mengandungi): ‘ Sesungguhnya warkah ini daripada Sulaiman dan sesungguhnya (isi)nya: ‘Dengan menyebut namna Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, bahawa kalian jangan berlaku sombong terhadap aku dan datanglah kepada aku sebagai orang yang menyerah diri.
- An Naml: 20 - 31

HADIS
CINTA

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: (Persaan) cinta kalian kepada seseorang (atau sesuatu) akan membutakan dan menulikan diri kalian.
- Perawi: Imam Ahmad dan Imam Abu Daud.

No comments: