Thursday, April 8, 2010

PETUA


TUDUHAN

Jika anda dituduh berzina, sedangkan anda tidak melakukan, jangan lekas melatah, kerana Allah bersama anda yang benar, maka, serahkanlah perkara itu kepada Allah, kerana Allah Maha Mengetahui. Tetapi, jika anda melakukan perbuatan itu, mengakulah dan berserahlah kepada Allah untuk menentukannya, kerana Allah Maha Kuasa atas segala – galanya.

JANGAN BERNDENDAM

Setiap manusia yang cerdik atau bijak, mesti ada musuh - muduhnya dari orang bodoh dan orang bijak juga; sebagai manusia yang kuat bergantung kepada agama Islam, terimalah ancaman musuh - musuh itu dengan sabar dan tawakal kepada Allah dan jangan berdendam kepada orang - orang tersebut.

DAGING HAIWAN

Dalam Quran, tidak ada menyebut sebarang daging haiwan itu haram di makan, kecuali babi. Maka, kita boleh menerima hakikat, yang kita boleh memakan daging musang, kucing, katak, monye dan haiwan - haiwan lain.

Walau bagaimana pun kita ada dua penyebab yang mnenghalang kita dari memakannya, iaitu selera dan nafsu makan kita menolak dan kajian oleh kalangan Ijmak Ulama, iaitu kumpulan pakar, seperti pakar buiologi dan lain, yang mendapati sesuatu haiwan itu tidak boleh dimakan dzagingnya kerana beracun, berkuman dan sebagainya.


TAHUKAH


CALON

Hampis semua orang Islam dalam kawasan Dewan Rakyat Hulu Selangor yang kukuh iman kepada Allah dan mahu membela agama Islam, dalam mnenghadapi hari Penamaan calon parti – parti politik yang akan bertanding, pada 17 April dan mengundi pada 25 April mendatang, sentiasa berdoa, bahkah membaca surah Yassin, agar calon - calon yang akan ditandingkan itu terdiri dari orang Islam dan Melayu.
TEBUS TALAK
Di Kuala Lumpur, terdapat seorang perempuan muda, ditinggalkan oleh suaminya dengan tidak menceraikannya, tidak pula menanggung nafkah zahir dan nafikah batin. Suaminya relah melepaskan dia berkahwin dengan mana - mana lelaki dan dia relah menceraikannya, sekiranya dia dibayar tebus talak RM60,000.
AHLI UMNO
Terdapat sebilangan ahli UMNO - lelaki dan prempun di kampung - kempung mernjadi ahli UMNO kerana UMNO parti politik mendukung kerajaan, tetapi mereka tidak mengetahui dawsar UMNO. Kebanyakan mereka menyangka UMNO parti Islam kerana dipimpin dan dianggotai oleh orang - orang Islam.

No comments: