Friday, April 23, 2010

PERISTIWA DAN KITA

Mokhtar Petah



---- kita sama - sama fikir ----


KONTRATOR RESAH

Sebilangan kontraktor resah, kerana banyak rancangan dan projek Kerajaan Pusat, dalam negeri - negeri yang diperintah oleh parti - parti pembangkang; Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang tidak dapat dilaksanakan kerana masalah tanah negeri yang tidak diluluskan oleh kerajaan - kerajaan negeri.

UNIVERSITI ISLAM

PAS telah menubuhkan universiti Islam dengan nama Universiti Zulkifli Muhammad, bertempat di markas PAS yang lama, di Taman Malewar, dekat Kuala Lumpur.

Nama tersebut sempena dengna nama Profesor Dato' Zulkifli bin Muhammad (Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar), Timbalan Yang Dipertua PAS, ahli Parlimen PAS bagi kawasan Bacok, Kelantan dan penctus kewujudan univerrsti Islam antarabangsa Malays.

Zulkifli pernah menjadi Setiausaha dan pensyarah Kolej Islam Klang.

IKAN SUNGAI PUPUS

KUANTAN: Sikap tamak sesetengah pihak menggunakan pistol dan bom buatan sendiri, arus elektrik, racun serta pukat tarik untuk menangkap ikan di sungai di negeri ini mengancam populasi spesies ikan, termasuk yang dilindungi pihak berkuasa. Lebih mengecewakan apabila aktiviti berkenaan bagi mengaut keuntungan dilakukan di kawasan larangan menangkap ikan seperti di Tasik Bera dan Empangan Sungai Lembing yang diwartakan Jabatan Perikanan sebagai tempat pembiakan ikan seperti kelah, sebarau, baung, kerai dan jelawat. Dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini, Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Perikanan negeri menahan 17 individu berusia antara 25 hingga 50 tahun yang melakukan kesalahan menangkap ikan di kawasan larangan menggunakan peralatan berkenaan yang dilarang sama sekali.(Berita Harian).

KAMPUNG PANDANG KERBAU
TALANG (Kuala Pilah)– Sudah lebih setahun, penduduk Kampung Padang Kerbau terpaksa mengharungi jalan berlopak, rosak dan berbatu-batu serta berlumpur kerana jalan rosak disebabkan lori membawa kayu getah yang menggunakan laluan itu.
Lebih teruk, ada sesetengah penduduk kampung tidak dapat keluar dari rumah untuk ke pekan berikutan kesan tanah merah daripada pemotongan kayu getah menutupi jalan raya tersebut apabila hari hujan hingga menyebabkan jalan licin dan berlumpur tebal.(Sinar Harian).













No comments: