Saturday, April 10, 2010

PERISTIWA DAN KITA

CATATAN


mokhtar petah


----------kita sama - sama fikir ............


DISEBAT KERANA BERZINA
seorang guru lelaki dan suri rumah dimalukan di khalayak, dipukul dan kemungkinan disebat mengikut undang-undang Islam kerana disyaki melakukan perbuatan zina.

Kejadian itu berlaku Rabu lalu membabitkan guru berusia 36 tahun dan seorang suri rumah berusia 28 tahun yang didakwa melakukan perbuatan seks di luar nikah di wilayah Aceh yang melaksanakan undang-undang syariah.

CALON BN
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin, berharap calon yang akan bertanding mewakili Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor 25 April iK

ata, faktor tersebut perlu diberi perhatian kerana kajian pergerakan itu mendapati pengundi muda di Hulu Selangor bakal menjadi faktor penentu kepada kejayaan BN untuk merampas kembali kawasan berkenaan.

MENYAMAR TUAN MUDA
Berita Haarian melaporkan,Seorang remaja ditahan polis kerana dipercayai terbabit dalam kes penyamaran sebagai "Tuan Muda Pahang", kata Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan, Superintendan Zulkifli Taha.
Beliau berkata, remaja berusia 17 tahun itu yang disifatkan polis sebagai "budak pintar" ditahan semalam selepas polis menerima aduan daripada Istana Pahang.

BERGADUH
Walaupun kempen pilihan raya kecil bagi Parlimen Hulu Selangor belum tiba harinya, tetapi dua pergaduhan antara ahli - ahli parti politik di kawasan tersenut dilaporkan tealah berlaku.
Menurut Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, bnahawa dua ekejadian tersebut berlaku di Kuala Kubu Baharu dan Taman Teratai, Bukit Beruntung di sini, awal minggu ini.

PENGANTIN PEREMPUANA MATI
Berita dari San'a, Yaman. Seorang budak perempuan, penmgantin eampat hari, Yaman berusia 13 tahun meninggal dunia kerana mengalami kecederaan, di kemaluannya selepas empat hari berkahwin.
Amalan gadis berkahwin pada usia muda berleluasa di Yaman dan mendapat perhatian kumpulan hak asasi antarabangsa yang cuba mendesak kerajaan melarang perkahwinan kanak-kanak.
Nota: Nabi Muhammad s.a.w. telah melarang perkahwinan 'sighar' , iaitu kahwin kecil dengan cara, prjanjian untuk mengelakkan membayar mahar yang tinggi.


No comments: