Sunday, January 25, 2009

QURAN

ASAL USUL ORANG YAHUDI


Dan beritakanlah kepada mereka tetang tetamu - tetamu Nabi Ibrahim (dua malaikat).
Pada ketika mereka memasuki tempatnya (kediaman Nabi Ibrahim) lalu mereka mengucapkan: "Salam". Ibrahim bersabda,"Sesunguhnya kami takut kepada kamu."
Mereka berkata:"Jangan kamu merasa takut, sesungguhnya kami ini memberi berita gembira kepada kamu dngan (kelahirana seorang) anak lelaki(yang akan menjadi)orang yang alim (iaitu Nabi Ishak).
Ibrahim berkata:Apakah kamu memberi brita gembira kepada saya pada hal saya telah berusia lanjut, maka dengan cara manakah (terlaksananya) berita gembira yang kamu sampaikan ini?
Mereka menajwab: "Kami menyampaikan berita gembira kepada kamu dengan benar, janganlah kamu termasuk orang - orang yang berputus asa"
Ibrahim bersabda: "Tidak ada orang yang berputus asa dart rahmat Tuhannya, kecuakli meeka yang sesat." - Al Hijr: 51 - 56.

Penjelasan: Nabi Ibrahim telah berusia lebih 90 tahun,. Junjungan ada dua isteri. Isteri pertamanya, Sara (wanita golongan bangsawan), telah tua baru mendapat anak (Nabi Ishak). Isteri keduanya, Hajar (perempuan mertabat rendah dan budak kepada Sara. Pada ketika Hajar hamil, Ibrahim menghantarnya ke lembah Makah. Di sana (di sekitar telaga Zamzam sekarang) dia telah melahirkan anak mereka( Nabi Ismail).
Ishak (ertinya, ketawa), kerana pada letika dua maliakat menyampaikan berita mereka akan mendapat anak, Sara ketawa kerana dia tidak yakin yang dia telah tua bangka akan mendapat anak.
Nabi Ishak berjalan malam kerana menyeru manusia kepada agama Islam.Orang berjalan malam dalam bahasa kaum Nabi Ishak, ialah Israel.
Orang Yahudi disebut Bani Israel, iaitu keturtunan orang berjalan malam, ialah Nabi Ishak.
Manakala keturuanan Nabi Ismail di makkah, ialah Nabi Muhammad sallal lahu . alaihi wa sallam.

HADIS

MURTAD

Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah memerintahkan:"Sesiapa (orang Islam) yang menukar agamanya (murtad), maka hendaklah bunuhnya.
- Perawi: Imam Bukhari


PETUA

ANAK PEREMPUAN

Jagalah anak perempuan seperti menjaga kuntum bunga, tidak boleh berkasar, tidak boleh terlampau manja. Yang penting beri ajaran agama Islam. Suruh dia sembahyang dan berakhlak mulia.Anak perempuan paling hampir dengan syaitan.

No comments: