Saturday, January 10, 2009

QURAN

JIHAD

Orang – orang yang beriman, berpindah dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan diri mereka sendiri, (adalah) lebih tinggi darjat mereka di sisi Allah, dan itulah orang – orang yang menang.

At Taubah: 20

HADIS

PEMERINTAH

Siapa yang mentaati perintah saya (Muhammad s.a.w.) , maka sesungguhnya dia mematuhi perintah Allah. Dan siapa yang melanggar perintah saya, maka sesungguhnya dia mendurhakakan Allah. Siapa yang mematuhi pembesar saya, maka sesungguhnya dia mematuhi perintah saya. Dan siapa melanggar perintah pembesar saya, maka sesungguhnya dia melanggar perintah saya.

Perawi: Abu Hurairah.

Penjelasan: Perintah pembesar itu yang tidak terkeluar dari sempadan perintah Allah dan rasul-Nya.

PETUA

Jika seseorang lelaki tidak dapat mengikuti adil, sabar, bertimbang rasa dan kasihkan isteri seperti Nabi Muhammad s . a . w . , maka dia tidak layak beristeri dan walaupun seorang isteri.

No comments: