Saturday, January 24, 2009

QURAN

PERNIKAHAN


Kalian tidak boleh menikahi wanita-wanita musyrikat (kafir yang menyengutukan Allah, seperti yang beragama Hindu dan Majusi) sebelum mereka itu beriman (memeluk agama Islam kerana beriman kepada Allah). Sesungguhnya wanita hamba yang briman lebih baik dari wanita yang musyrik.
dan tidak boleh kalian menikahkan lelaki - lelaki musyrik (dengan wanita mukminah) sebelum mereka memeluk agama Islam (kerana beriman kepada Allah). Sesungguhnya hamba lelaki yang mukmin lebih baik dari lelaki musyrik walaupun dia menarik hati kalian. Mereka mengajak ke neraka, sedangkan Allah mengajak ke syurga dan keamapunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-Nya) kepada manusia supaya meeka mengambil perlajaran. -Al Baqarah: 221.


HADIS


CEMARA DAN TATO

Allah melaknat wanita yang memakai cermara dan orang yang diminta memakaikannya (begitu juga) Allah melaknat perempuan yang memakai tato dan orang yang minta ditatokan.
- Hadis, perawi: Imam Ahamad, Imam Bukhari dan imam Muslim.


PETUA
PENGAMAL POLITIK

Kalau kail panjang sejengkal jangan menmgail di laut dalam, begitu juga kepada pengamal - pengamal politik, jika ilmu sedikit dalam dada jangan berangan hendak menjadi pemimpin, kerana perbuatan itu boleh menjuruskan kepada amalan rasuah.


No comments: